Marit Tingleff
Oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Marit Tingleff
Panorama I (2011) — Marit Tingleff

Blå landskap

Marit Tingleff er en av våre mest anerkjente keramikere. Tingleff arbeider med den keramiske historien, som hun henviser til og omformer til et meget personlig og moderne formspråk. Særlig er det hennes monumentale og maleriske fat som med sterk dekorativ kraft har skapt interesse.

Marit Tingleffs fat gir assosiasjoner til både maleri og skulptur – og fatene utfordrer vår oppfatning av hva fat kan være, og gir oss tanker om tradisjon og faglige holdninger til kunsthåndverksbegrepet.

Tingleff hadde sin debututstilling i Kunstnerforbundet for tjuefem år siden, og hun sier selv at noen av fatene hun laget den gangen ble nøkkelarbeider videre. På utstillingen i annen etasje viser hun to store fat og en vegg med arbeider som kan ligne tallerkener: – å lage mange handler om effektivitet, praktiske og rasjonelle løsninger, noe som er utfordrende og paradoksalt når produksjonen er så primitiv som min, sier hun selv.

Motivet er en tolkning av det landskapet Tingleff beveger seg i på Ringerike til daglig, et vakkert østlandslandskap.

Tingleff er utdannet keramiker ved Bergens Kunst og Håndverkskole mellom 1974-77. Hun har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på flere kollektive utstillinger i inn og utland. Tingleff er innkjøpt av private og offentlige institusjoner både i inn og utland.

Det er femte gang Marit Tingleff stiller ut i Kunstnerforbundet, og i 2006 var hun den første keramikeren som stilte ut i overlyssalen.