Leonard Rickhard
Før soloppgang i vårskogen -med melankolsk figur (2011) — Leonard Rickhard
Scene etter solnedgang (2008) — Leonard Rickhard
Oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Leonard Rickhard

Leonard Rickhard har siden 1970-tallet vært en av Norges viktigste og mest anerkjente kunstnere. Kunstnerforbundet er stolte av å kunne presentere en utstilling av Rickhard som del av sitt jubileumsprogram i 2011. Rickhard har en særlig tilknytning til galleriet gjennom sine mange og viktige utstillinger her. I 1974 holdt Rickhard sin første separatutstilling nettopp i Kunstnerforbundets overlyssal. Blant utstillingens 22 malerier lå allerede kimen til flere av motivene Rickhard har utdypet i sitt kunstnerskap. Rickhard er i sine bilder på grunnleggende vis opptatt av å skape en formal helhet, dette er likevel ikke uforenlig med det virkelighetsbeskrivende. Studiet av omgivelser, landskap, arkitektur, kunstbøker, bruksanvisninger og aviser danner noen av inspirasjonene til hans bilder. Rickhard interesserer seg for maleriets egen virkelighet, men også for hvordan maleriet kan kommunisere et forhold til tiden vi lever i, historien, stedet, stemninger og erfaringer.

Rickhard har en ubestridt posisjon i norsk kunstliv og hans innstendige arbeid med maleriet har gjort ham til en av de viktigste malerne i vår tid. Gjennom sitt helt særegne og umiskjennelig rickhardske billedunivers har han bidratt til en aktualisering av maleriet og den norske landskapstradisjonen. I de senere år har hans sterke interesse for selve utstillingen og forholdet mellom bilde og rom blitt enda tydeligere. Arkitektur, rammer og ulike bildeformater er nøye sammentenkt og del av det visuelle uttrykket. Overlyssalen i Kunstnerforbundet er en sal kunstneren kjenner godt og utstillingen Rickhard åpner 20. oktober er nøye komponert og tilpasset Gudolf Blakstads og Herman Munthe-Kaas’ nydelige overlyssal, tegnet i 1918.

Rickhard har vært Festspillutstiller både i 1985 (med Gruppe Zink) og i 2009, han har hatt en rekke prestisjefylte utstillinger og er innkjøpt til viktige kunstsamlinger.

Torsdag 27. oktober kl. 18.00 arrangeres en samtale mellom Leonard Rickhard og kunsthistoriker Wenche Volle.