Toril Bjorg
Carin, halssmykke (2011) — Toril Bjorg
Krans, nål (2011) — Toril Bjorg
Skår, halssmykke (2011) — Toril Bjorg
Blått, halssmykke (2011) — Toril Bjorg
Birgit, halssmykke (2011) — Toril Bjorg
Hermelin, halssmykke (2011) — Toril Bjorg
Oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Toril Bjorg

Det er 30 år siden Toril Bjorg stilte ut i Kunstnerforbundet for første gang. Hun har vært en av landets mest markante smykkekunstnere i 40 år, og det er sjette gangen hun stiller ut i galleriet.
Med denne utstillingen vil Bjorg gjøre en oppsummering av utrykkene hun har benyttet, men samtidig er smykkene hennes nye, overraskende og utført med en stor sikkerhet i eget formuttrykk.
Parallelt med utstillingen i Kunstnerforbundet deltar Bjorg på en gruppeutstilling på Aaron Faber Gallery i New York med tittelen: In line/In metal. Utstillingen skal også vises i Chicago.

Selv sier Toril Bjorg

-Dette er min sjette separatutstilling i Kunstnerforbundet. Det å få invitasjon til å stille ut under galleriets 100-årsjubileum er en ære. Kunstnerforbundets betydning for norsk visuell kunst har vært uvurderlig som arena for kunstnerisk utvikling, kanskje spesielt for kunsthåndverkere fordi utvalget av seriøse gallerier har vært så liten. I Kunstnerforbundet har vår kunstgren alltid blitt tatt alvorlig.

En separatutstilling i Kunstnerforbundet er en stor utfordring. De fem tidligere utstillingene har betydd mye for min kunstneriske utvikling og til tross for at jeg kan tro at jeg er på tampen av min karriere, tok jeg utfordringen.

Med denne utstillingen ønsker jeg å gjøre en oppsummering, ikke som nostalgi, men for å utdype og utfordre meg selv ved å forenkle og forsterke utrykket og mulighetene i materialene, jeg har jobbet med. Til denne utstillingen har jeg valgt havglass, tekstil og rent sølv som temaer. Et opphold i Boston førte meg til skjærgården utenfor New England, der var strendene fulle av glasskår slipt av havet (havglass), dette var velkjent for meg, men nå ville jeg intensivere den følelsen av å stå med hendene fulle av glass i de vakreste farger og gjøre dem om til smykker.

Det har vært naturlig for meg å ha kontakt med kolleger gjennom alle år, ikke bare smykkekunstnere men også andre kunsthåndverkere, å få tilgang til tekstilkunstneren Carin Wessels store garnlager samlet gjennom to generasjoner og hennes kunnskaper om tekstile materialer har vært skjellsettende. Mitt ønske er å formidle den taktile skjønnheten som ligger i en garnbunt så direkte som mulig, ved å legge den rundt halsen rett og slett. Så til slutt men ikke minst har jeg vært opptatt av de rene edle metallene og deres egenskaper.

Jeg har tidligere benyttet rent gull som innslag i arbeidene mine på grunn av den intense fargen. Nå vil jeg jobbe med rent sølv, eller fintsølv som det heter på fagspråket, fargen er hvit og det er et svært mykt metall. Det er krevende å arbeide med,det blir hardt når det valses eller hamres men blir mykt igjen når det utsettes for varmebehandling. Disse egenskapene gjør at det må formes på spesielle måter og det har vært en interessant utfordring for meg. Jeg har måttet jobbe direkte og enkelt . Overflatene tar riper og preges lett av bruk, jeg synes arbeidene har fått en enkelhet og røffhet som jeg har vært ute etter.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern