To Travel Hopefully…
Maleri, video og fotografi
Det er et utsagn på engelsk «It is better to travel hopefully than to
arrive». Dette er tema for utstillingen.
Bilder og video er fra Romania og Paris. Romania representerer en annen
verden, av gamle og tidløse verdier; Paris den moderne som rumenerne
reiser til på søk etter arbeid og penger. Ofte går de seg vill.
Vårt eneste sikre mål er døden, men vet vi virkelig hvordan vi skal
sette pris på våre erfaringer på veien?
Malerier
Maleriene fremstiller verdener som passerer fra togvinduet i fart.
Kirken i det fjerne overskygges av trær i bevegelse som tidvis dekker
nesten hele bildet. Bevegelsen er uskarp og mørk slik det blir festet i
filmkameraet, men noe i bildet er klart som en påminnelse om at
landskapet er rolig, bare ikke vi. Vi vet hvor vi skal når vi kjøper
billett på togstasjonen, men når vi ser ut av vinduet undrer vi oss over
hvorvidt det ikke hadde vært bedre å tre inn i det ukjente landet som
farer forbi.
Fotografi
På utstillingen viser hun også analoge fotografier, interiører som
synliggjør ulike lag av tid gjennom speilinger. Grad av oppløsning og
fokusering på lys er et forsøk på å oppheve skillet mellom ånd og
materie slik at det tidløse og emosjonelle ved situasjonen blir det
dominerende i bildet.
Video
Les Chemins de la Liberté (Frihetens veier)
Denne filmen følger en rumensk mann som returnerer til Paris for å
minnes sitt fallerte ekteskap. Han giftet seg med en kvinne fra
overklassen og drømte om et nytt liv i nye omgivelser. Men målet ble
ikke slik han tenkte det. Han vandrer langs elven der de hjemløse
rumenerne lever under broene, bare fuglene viser han veien til frihet.
Romanian Rhapsody
Tittelen er tatt fra stykket som den rumenske komponist George Enescu
skrev. Filmen er basert på refleksjoner fra den rumenske dirigent Sergiu
Celibidache. I klassisk musikk dreier alt seg om øvelse, konkurranse,
suksess. I filmen forteller Celibidache om essensen av musikk som noe
helt annet. I videoarbeidet følger vi en fallert fiolinist spilt av
kunstneren selv i Paris.
Ja Lublu (Jeg elsker)
Her returnerer kunstneren til sitt en–akter prosjekt som i de tidligste
videoarbeidene hvor hun spiller en karakter som mimer til musikken og
baserer historien sin på stemmens karakter i sangen og egne erfaringer
med menneskelige møter. Hun spiller en rik sigøyner som har flyktet fra
landsbyen og lever av tyveri. Hun ser tilbake på livet og reisen som
førte henne på avveier.