Ole Martin Lund Bø
Oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Ole Martin Lund Bø
Untitled (2011) — Ole Martin Lund Bø
Oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Ole Martin Lund Bø

Lund Bø har jobbet hovedsaklig med installasjoner og fotografi i sin kunst, gjennom å bruke ulike elementer fra visuell massekommunikasjon og autoritære maktstrukturer. Ved å isolere virkemidler og presentere nye synsvinkler har det innholdsmessige utgangspunktet blitt strippet for mening og ny mening har oppstått. Den senere tiden har disse virkemidlene blitt mer og mer oppløst og abstrahert slik at den kommuniserende siden ved dem uteblir og deres formale sider får en mer autonom funksjon. På utstillingen på Kunstnerforbundet viser han en rekke treplater som er bearbeidet på ulike måter. Felles for alle arbeidene er det mørke blanke treverket som deretter er påført papir og folie. Samlingen av bilder fremstår som en serie oppdelt i grupper. Med minimale grep maler Lund Bø frem bilder i kraft av hva materialiteten han bruker assosieres med. Bildene har ingen entydige referanser, men antyder ulike føringer med en åpen port til lesning.

Ole Martin Lund Bø (f. 1973) fullførte sin utdannelse ved Kunstakademiet i Bergen i 2002, og har siden bodd og arbeidet i New York, Berlin og Oslo. I 2006-07 ble han tildelt ISCP (International Studio and Curatorial Program) i New York som hvert år blir gitt en norsk kunstner for å etablere seg i USA. I 2008 deltok han på utstillingen “LIGHTS ON – norsk samtidskunst” på Astrup Fearnely Museet, der de viktigste norske samtidskunstnerne gjennom de ti siste år ble presentert.