Torbjørn Kvasbø
Oversiktsbilde fra utstillingen (2010) — Torbjørn Kvasbø
Gul stakk (2010) — Torbjørn Kvasbø
Turkis stakk (2010) — Torbjørn Kvasbø

Lek og eksperimentering med materialitet, former, teksturer og farger karakteriserer Torbjørn Kvasbøs keramiske virksomhet. Kvasbø forsøker å samle alle disse spor i leire til mer komplekse romslige sammenhenger: et golv, en vegg eller et helt rom. Det skal være sterkt og levende, og et trøkk i solar plexus, sier han selv om arbeidene sine. Kvasbø arbeider med store objekt og store format i keramikk, og han utvikler mer og mer arbeidet i sammenheng med det rom eller de omgivelser gjenstandene skal fungere i. Han utforsker og utvikler de språklige mulighetene som er i materialet, håndverket og prosessene samt finner relevans i større sammenheng enn bare i objektet selv.

Ved en tidligere utstilling har Øivind Storm Bjerke blant annet skrevet om Torbjørn Kvasbø:

"Torbjørn Kvasbø er et verdensnavn innen moderne keramikk og alene verdt et besøk til Ringebu. Kvasbø har hatt bopel i Venabygd i mer enn tretti år – i tolv av dem var han professor først i Gøteborg og senere i Stockholm med ansvar for utdanningen av keramikere. Gjennom en flittig aktivitet som lærer ved internasjonale workshops er han en drivende kraft i arbeidet for å utbre sitt håndverk.

Kvasbøs keramikk har et materielt nærvær som etter hvert er tilført en sofistikert spenning mellom det grove og barokke til det forfinet enkle som hever hans kunst over å settes i bås. Kunstnerisk smelter han sammen med et rikt felt av referanser som kan assosieres både til østasiatiske håndverkstradisjoner og vestlig abstrakt ekspressiv skulptur som peker langt utover lokale tradisjoner.”

Torbjørn Kvasbø er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, Institutt for keramikk. Han har vært professor og leder ved Institutionen för keramikkonst ved Högskolan för Design och Konsthantverk ved Gøteborgs universitet, og professor og leder ved Institutionen för keramik och glas ved Konstfack, Stockholm. Kvasbø har hatt flere separtautstillinger i inn- og utland og er innkjøpt av private og offentlige institusjoner.