Ulla-Mari Brantenberg
Dype spor (2011) — Ulla-Mari Brantenberg
Ut fra ruinen (2011) — Ulla-Mari Brantenberg

BROKEN DREAMS

Ulla-Mari Brantenberg er vår fremste glasskunstner, og har vært ledende innen norsk glasskunst i 30 år. Brantenberg er kjent for sine drikkeglass og sine særegne og flotte utsmykninger.Naturen og naturfenomener er hennes viktigste inspirasjons- og energikilde. Dette er også bakteppet for hennes sjette utstilling i Kunstnerforbundet.

Hendelsene og ulykker påvirker oss, og det er disse hendelsene som legger grunnlaget for hvordan vi vokser og utvikler oss som mennesker. Disse hendelser kan være svært smertefulle, og gir oss sår og arr av ett eller annet slag.

I Kunstnerforbundets 2. etasje har installasjonen blitt til etter den katastrofale tsunamien og den påfølgende ulykken med atomkraftverket, som rammet Japan. Brantenberg har flere ganger besøkt ulykkesområdet.

Mens hun arbeidet fram utstillingen i Kunstnerforbundet ble Oslo rammet av bomben i regjeringskvartalet og massakren på Utøya. Dette gjorde noe med Ulla-Maris arbeider. Hun brøt ut av formene hun kjente og ble ført inn i noe hun hadde forsøkt å bearbeide i atelieret sitt i lang tid.

Installasjonen ”Broken Dreams”, består av 77 glasskuber hvor det er montert 77 ulike fargede roseglass.

Ulla-Mari Brantenberg er innkjøpt av de største institusjoner i inn – og utland, og hun er blant annet representert i Victoria and Albert Museum i London og EPCOT-senter i USA. Hun er utnevnt til Kommandør av St. Olavs orden. Har forestått en rekke prestisjetunge utsmykningsoppdrag, sist ved Skimuseet i Holmenkollen i 2010. Hun har også mottatt Anders Jahres kulturpris. I over 30 år har hun hatt sitt atelier på Frysja Kunstnersenter i Oslo.