Margareta Bergman
oversiktsbilde fa utstillingen (2012) — Margareta Bergman
oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Margareta Bergman

Objeu
Margareta Bergmann har i de senere år konsentrert seg om foto som kunstform. I sine fotografier fokuserer hun ofte på hverdagslige og oversette ting på måter som gjør at disse fenomenene framstår på nye måter som vakre, men samtidig urovekkende og fremmedgjørende.

Denne utstillingen kaller Margareta Bergmann ”Objeu”. Ordet er hentet fra poesien, og er sammensatt av de franske ordene objet og jeu – altså objekt og lek.

Begrepet betegner objekter som beholder sin frihet i språket og som ikke stivner til å bli kun en gjenstand for subjektet. Et ”objeu” skifter stadig form og plassering.

Skjuler språket virkeligheten snarere enn klargjør den? Og må vi beherske et språk for overhodet å være i stand til å se verden? Er tingene bare ting hvis de har et navn, og er det da i det hele tatt vi som der dem? Er det språket som viser oss verden eller gjenstandene selv som presenterer seg for oss med sitt navn?

Margareta Bergmans arbeider preges av improvisert kontinuitet i spenningsfeltet mellom distraksjon og konsentrasjon. Hun arbeider med en saklighet som ikke er dokumentarisk, men heller mental og poetisk, der hun utnytter tilfeldighetene.

Bergmans intensjon er å snu den forutinntatte forståelsen.
Virkeligheten glir vekk og unndrar seg tolkning. En erfaring av å bli trukket mot noe som trekker seg vekk. Hvor er vi når vi tenker?

Det er andre gangen Margareta Bergmann stiller ut i Kunstnerforbundet.