get_title(@exhibition)
pink valley view (2012) — Bente Sætrang
Yellow tarpaulin (2012) — Bente Sætrang
The day after was different (2012) — Bente Sætrang
Milky way black sea (2012) — Bente Sætrang
Breaking black (2012) — Bente Sætrang
One size (2012) — Bente Sætrang
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Bente Sætrang
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Bente Sætrang

RETOUCH 2012

Det bærende prinsipp for utstillingen til Bente Sætrang er materialitet og farge. Hun arbeider i grensesnittet mellom det besnærende og det ubehagelige, det tiltrekkende og det frastøtende, og undersøker et uttrykk i ytterpunktene av det tekstile landskapet.

Sætrang arbeider på store og mindre flak av lerret og annet i ulike robuste kvaliteter; brukte presenninger og lerret av lin og bomull. Hun kombinerer ulike teknikker; fra silketrykk og overmalinger med akrylfarger, til spraybokser med billakk og vanlige fargeblyanter, sandpapir og slipemaskiner.

Bente Sætrangs utstilling tar opp noen av de temaene som hun har arbeidet med de senere årene; fargen, flaten og draperiet som motiv. Hun søker denne gangen en fargemessig intensitet på grensen til det ubehagelige og fokuserer samtidig på tekstil som et kunstnerisk transportmiddel. Selv sier hun at har jobbet mot et mål der hun har ønsket å rense tekstilene for fortelling (men innser at det er umulig).

Det er tredje gang Sætrang stiller ut i Kunstnerforbundets overlyssal.

Hun er innkjøpt flere ganger til de store museene Nasjonalmuseet ved Museet for samtidskunst og Kunstindustrimuseet, Kunstmuseene i Bergen, Sørlandets Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og andre. Norges Bank har tre store arbeider i sin samling.

Bente Sætrang var Norges første tekstilprofessor og arbeidet da seks år ved Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB). Hun er aktiv i kunst- og kulturpolitisk sammenheng og har gjennom årene hatt mange viktige verv og oppdrag.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern