Ane Mette Hol
A continuous Drawing (2012) — Ane Mette Hol
Untitled (Reversed Drawing#5) (2012) — Ane Mette Hol

A Continuous Drawing

Ane Mette Hol arbeider konseptuelt med tegning. I utstillingen A Continuous Drawing på Kunstnerforbundet fortsetter hun å utforske tegning som idé og metode. Hennes arbeider undersøker forholdet mellom original og reproduksjon, noe som resulterer i todimensjonale tegninger, tredimensjonale objekter, og animasjon.

Ved inngangen til overlyssalen finner man verket Untitled (Reversed Drawing #5) som er en 2m lang sammenrullet tegning av et rutepapir. På gulvet i overlyssalen finnes et stedspesifikt arbeid After the Dust Settles #2. Støv og rester etter tegneprosessen ligger igjen utover gulvet etter at 500 ark er fargelagt for hånd med hvitt kritt. Antall kopier er det som finnes i en vanlig pakke med kopipapir. Men siden arkene allerede er hvite ser de urørt ut, og dermed vil det mest synlige beviset på at de er tegnet være det hvite støvet som ligger igjen ved siden av papiret.

Arbeidet Untitled (A Complete Set of Copies) og Untitled (An Incomplete Set of Copies) er relatert til den autonome prosessen ved en kopimaskin. Der antall kopier som kopimaskinen fremstiller for å komme frem til ønsket resultat vil være utgangspunkt for tegningene. Et svart papir kopieres gjentagende, helt til det fremstår som hvitt. Et hvitt papir kopieres helt til det fremstår som svart. Der det ene forsøket fullføres, vil det andre være uoppnåelig og resultere i flerfoldige mislykkede kopier.

En annen systematisk arbeidsmetode kan man se i verket A Continuous Drawing. Arbeidet tar utgangspunkt i observasjon av støv og hvordan støvpartikler reflekteres i lyset. Animasjonen består av 576 støvpartikler, hvor hvert støvkorn er plassert i et rutenett. Utgangspunktet for hver bevegelse er basert på kreftene i et magnetisk felt. A Continuous Drawing har 4 sekvenser hvor hver består av 25 individuelle tegninger. I utstillingen på Kunstnerforbundet vil den ene sekvensen fra animasjonen vises med originaltegninger og skisser, samt en mindre projeksjon.

Ane Mette Hol (1979) er født i Bodø, oppvokst i Trondheim. Hol er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og Konstfack i Stockholm. Hun har deltatt i flere gruppeutstillinger og separatutstillinger i Norge og i utlandet. Blant de seneste utstillingene er Radical Autonomy 2 på Netwerk, Aalst, Belgia, Whiteout, Festspillutstillingen i Nord-Norge, Oh how time flies på Bergen Kunsthall, og Zeichnung ? på Kunstverein Nürnberg i 2011, og i 2012 Ab in die Ecke! på Städtische Galerie Delmenhorst, Tyskland, Prisme på Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design i Oslo, og Art Statements i Basel med LAUTOM contemporary. I 2011 ble hun tildelt Statoil Art Award. Ane Mette Hol bor og arbeider i Oslo.