Else Marie Hagen
Motivkrets 1-5 (no 3) (2012) — Else Marie Hagen
1:1 (2012) — Else Marie Hagen

Den, den og det

Else Marie Hagen arbeider hovedsakelig med fotografi og fotobaserte installasjoner. Begrepet overflate har stått sentralt i de siste utstillingene hennes. “Pure Surface” i Vigeland-museet tok utgangspunkt i disse utstillingsrommenes særpregede overflater, mens utstillingen ”Det synlige” i Galleri K i 2010 plasserte begrepet inn i en større samfunnsmessig sammenheng ved å knytte an til det kommersielle billedspråkets overflate.

Med utstillingen i Kunstnerforbundet har Else Marie Hagen tatt tak i gjenstanden som overflaten legger seg rundt. Hun åpner for en diskusjon også om kunstens objekt; objektet som verkets motiv og verket selv som objekt.

I arbeidet “Untitled”, er to T-skjorter fotografert og montert i glass uten ramme. På framsiden av glasset er det festet en ikke-identifiserbar logo. Logoen kunne tilhørt klesplagget, men siden den er på utsiden av glasset, er det selve arbeidet som blir typebestemt og gitt en potensiell verdi. Slik fremheves et uavklart forhold mellom det avbildete objektet og den tingen verket selv blir.

Hagen debuterte på Høstutstillingen i 1996, og har siden den gang deltatt på en rekke utstillinger nasjonalt og internasjonalt, sist på G44 Centre for Contemporary Photography i Toronto september - oktober 2012.