Håkon Bleken
Vår (2010) — Håkon Bleken
Prosessen - Triptykon (2012) — Håkon Bleken
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Håkon Bleken

Håkon Bleken stiller ut kulltegninger i Kunstnerforbundets overlyssal. Det er nettopp med kulltegninger han fikk sitt definitive gjennombrudd som kunstner i 1971. Serien den gang het ”Fragmenter av et diktatur”. Seriene som fulgte; ”Fragmenter av en kjærlighet” og ”Fragmenter av sannheten” hadde alle et strengt inneholdt innenfor en bestemt motivkrets.

Ingen kunstner i Norge har utviklet den enkle, men likevel krevende kulltegningen til et så selvstendig og virkningsfulle i uttrykk som Håkon Bleken. Gråtonene i disse bildene balanserer et kritisk og dramatisk innhold, og med kulltegningene har han høstet stor anerkjennelse blant kritikere og kunsthistorikere.

Men Blekens register som kunstner spenner fra abstrakt maleri etter kubistiske forbilder til akvareller med surrealistiske undertoner, til kombinasjon av fotografiske collager, oljemaleri og glassmalerier.

Bleken blir ofte beskrevet som en litterær maler, både fordi han gjerne bruker litterære verker som utgangspunkt, og fordi han forteller historier i bildene sine. Menneskelig lidelse er et tema som stadig går igjen i arbeidene hans. Motivene er ofte religiøse, og de er blitt malt på bakgrunn av krigs- og nyhetsfotografier.

Bleken har også gjort seg sterkt bemerket som illustratør til flere litterære verker: blant annet har han laget illustrasjoner til Ibsens Hedda Gabler, Dalen Portland av Kjartan Fløgstad, Haugtussa av Arne Garborg, Mysterier av Knut Hamsun og til Babettes Gjestebud av Karen Blixen.

Håkon Bleken har hatt mange og store utsmykningsoppdrag, blant annet i St. Olavs Kirke i Trondheim, Olavshallen, Oslo konserthus, Vålerenga kirke, Oslo sentralbanestasjon og Stortinget.

Bleken var festspillutstiller i Bergens Kunstforening i 1978, og i 1991 hadde han retrospektive utstillinger i Kunstnernes Hus i Oslo og i Trondhjems Kunstforening. Den store utstillingen i forbindelse med hans 70-årsdag ble vist i Trondheim Kunstmuseum, Christiansand Kunstforening og Ålesund Kunstforening.