Kunstnersamtale
18.02.23, kl. 16:00

Studiovisitt med Mickael Marman og Ilija Wyller

Velkommen til en studiovisitt i form av en samtale mellom kunstnerne Mickael Marman og Ilija Wyller lørdag 18. februar kl. 16.00.

Arrangementet vil foregå i utstillingen Gemælde til Mickael Marman, som vises i salene i 2. etasje til og med søndag 19. februar.

Mickael Marman er aktuell med separatutstillingen Gemælde på Kunstnerforbundet. Den åpnet 12. januar 2023, og vises til og med søndag 19. februar.

Studiovisitten med Mickael Marman og Ilija Wyller vil ta form som en samtale i utstillingsrommet. Samtalen vil dreie seg om maleriets vokabular og Marmans kunstnerskap, innflytelser og hvordan det har utviklet seg og hvilken retning det tar nå.

What do you get when you get a tote bag?

Tote bags are what, in psychoanalytic terms, we might call overdetermined, that is, caused by multiple factors, both trivial and potent. But where dreams, as were Freud’s concern, are private and often elude memory, tote bags achieve their special significance precisely from being excessively public, at once sign and signification, container and contained. This does not mean that we are able to control what they say about us anymore than we are able to control our dreams. Is it possible to bring a bag to the supermarket without revealing your personal punctum? Is there such a thing as a blank canvas? No and no.

Les hele essayet skrevet av Kristian Vistrup Madsen i forbindelse med Mickael Marmans utstilling.

Mickael Marman, Untitled, 2023

Mickael Marman (f. 1983, Oslo) er en norsk/gambisk maler og sporadisk skribent med base i Berlin og Oslo. Han har sin utdannelse fra HFBK – University of Fine Arts Hamburg og Städelschule Academy of Fine Arts i Frankfurt am Main. Han har deltatt i BPA – Berlin Program for Artists (2018), et studio residency-program. Nylige utstillinger inkluderer KMS/ACC/FRA/TXL/CPH på Bizarro, København; Heimweh i Centralbanken/Santolarosa, Oslo; NADA – New Art Dealers Alliance, Miami; Sangt Hipolyt, Berlin; Neuer Essener Kunstverein, Essen; Montez Press Radio Art Fundraiser Show på Kai Matsumiya Gallery, New York; Schwarzarbeit, Come Over Chez Malik's, Hamburg og på Mother Culture, Los Angeles; Salon Solaire på suns.works, Zürich. Som en del av sin praksis driver Marman kunstrommet BBBerlin. Mickael Marman er representert av Damien & The Love Guru gallery i Brussel og Zürich.

Ilija Wyller (f. 1987, New York) er billedkunstner med mastergrad fra KMD i Bergen, uteksaminert 2015. Wyller bor og arbeider i Berlin og i Oslo. Hun har tidligere jobbet med skulptur og maleri, med et hovedfokus på maleriet og hvordan dens vokabular kan oversettes i andre medier. De siste årene har hun tatt for seg landskapsmaleriets terminologi og hva dette potensielt kan innebære både bokstavelig og metaforisk. Wyller er representert av Galleri Brandstrup, og har tidligere ett lengre samarbeid med Galleri Opdahl. Wyller har hatt separatutstilling på Kunstnerforbundet i 2017, VIVII i Oslo (2013) og har deltatt på gruppeutstillinger ved steder som Galerie Noah Klink, Berlin (2017), Astrup Fearnley Museet for Kunst, Oslo (2016), Kunstmuseet i Stavanger (2016), Slursula, Oslo (2015), Galerie Antoine Levi, Paris (2014). Hun er representert i flere samlinger, blant annet Stavanger Kunstmuseum og Astrup Fearnley.

Les intervjuet Prosessorientering med Ilija Wyller, skrevet av Eira Solvang.

Oversiktsbilde fra utstillingen Gemælde av Mickael Marman.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vil foregå på norsk. Arrangementet vil foregå i utstillingssalene i 2. etasje uten heis. Har du spørsmål om tilgjengelighet, kan du ta kontakt med oss på info@kunstnerforbundet.no.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

For spørsmål om arrangementet eller om Atelier Kunstnerforbundet, ta kontakt på e-post.

Ikke gå glipp av sist helg i utstillingene til Juan Andrés Milanés Benito, Cecilia Jiménez Ojeda, Marita Isobel Solberg og Mickael Marman. Siste visningsdag er søndag 19. februar.

Få også med deg omvisning med kunstneren Juan Andrés Milanés Benito i separatutstillingen hans Don’t write it on ice i Overlyssalen lørdag 18. februar kl. 15.00.