Nord for Warszawa
Med Nord for Warszawa har Karen Ingeborg Bye skapt en ladet stemning i Kunstnerforbundets overlyssal. Som i tidligere arbeider tematiserer hun naturen og landskapet, både som tilfluktsted og slagmark.
Utstillingen består av arbeider som strekker seg fra gulv til tak, montert rett på vegg. Verkene er utført med sort og hvit akryl og gesso på preparert lerret og dyptrykkspapir. Flere av motivene er hentet fra en togreise i Polen, gjennom slettelandet nord for Warszawa.
Karen Ingeborg Bye har alltid vært fascinert av å jobbe med det sorte, og med å gjøre farge overflødig, eller få gråtonene så variert at de nesten kan oppfattes som farge. Med akrylmaling og gesso, skaper hun et uttrykk som minner om kulltegninger og det sorte man får ved teknikker som koldnål og akvatint.
De siste årene har Bye hovedsakelig jobbet med åpne landskap, luftrom, sletter og vannflater. Hun har brukt disse elementene blant annet i store tegneinstallasjoner, med kull på papir. På grunn av belastningsskader knyttet til det å jobbe med kull i store format, begynte Bye å lete etter andre teknikker som kunne erstatte kulltegningen, og likevel videreføre den stemningen og uttrykket hun lette etter. Prosjektet som vises på Kunstnerforbundet ble til under arbeidstittelen Erstatningsteknikk. Svart. Maling. Utstillingen er et direkte resultat av arbeidet med nettopp disse temaene.