get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Vanna Bowles
Installasjonsfoto fra utstillingen (2017) — Vanna Bowles
Table Parables I (2016) — Vanna Bowles
Table Parables II (2016) — Vanna Bowles
Table Parables III (2016) — Vanna Bowles
Table Parables IV (2016) — Vanna Bowles
Table Parables V (2016) — Vanna Bowles
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Vanna Bowles

Transcending Parrot
Kabinettet

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere Vanna Bowles’ utstilling Transcending Parrot i Kunstnerforbundets nye visningsrom Kabinettet. Bowles vil vise tegning på vegg og installasjoner som består av tegning, skulptur og objekter. På åpningen viser Bowles en performance iført et papegøyekostyme som består av maske, vinger og føtter, utført i papir, papir maché og blyant. Performancen avsluttes med at kostymet integreres i og blir en del av utstillingen.

Bowles’ kunstprosjekt utforsker tegning i kombinasjon med skulptur, objekter og performance. Stilmessig befinner hun seg innenfor et figurativt, fotorealistisk og surrealistisk uttrykk. Hun bruker ofte optiske effekter og relieffer som destabiliserer skillelinjene mellom billedflaten og rommet, og har gjort seg bemerket ved å kombinere tegning med skulptur på en særegen måte. Bowles’ motiver er konsentrert om fugler, insekter og utsnitt fra menneskekroppen. Verkene hennes representerer fragmenter av en større helhet, som eksempelvis en grein, en hånd eller en vinge. Fragmentene setter hun deretter sammen til nye konstellasjoner som danner intrikate tre-dimensjonale collager.

Tematisk utforsker Vanna Bowles sider ved utsatthet og sårbarhet. Verkenes skjøre og forgjengelige materialer understøtter tematikken, blant annet gjennom bruken av papir og verk presentert uten beskyttelse som glass og ramme. På denne måten blir verkene selv utsatte elementer som inviterer til forsiktighet og konsentrasjon.

Bowles’ siktemål med teknikk, sammenstilling og presentasjon er å opprette nye forbindelser og tankesett. For eksempel forbindelsen mellom et sykt menneske og en trestamme, mellom en papegøye og en kongle. Bowles forsøker å finne punktene der forskjellene og grensene opphører. Slik snakker hun til betrakterens forestillingsevne og vilje til å reflektere over hva som vises.

I arbeidet med tegning som skulptur, installasjon og performance, spiller papegøyen en nøkkelrolle. Papegøyen, som er av arten African Grey, har fulgt Bowles i flere prosjekter. Fugledrakten tilpasset kunstnerens kropp figurerer som et alter ego. Bowles blir gjennom papegøyekostymet fysisk til stede i sitt eget billedunivers. Slik visker hun ut nok en grense, nemlig den mellom kunstneren og hennes eget verk.

Vanna Bowles (f. 1974) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og Universität der Künste i Berlin, og har siden 2001 hatt en aktiv utstillingsvirksomhet i Norge og internasjonalt. Hun har blant annet hatt separatutstillinger på Tegnerforbundet i Oslo, Lars Bohman Gallery i Stockholm, Hordaland Kunstsenter i Bergen og Galleri Thomassen i Göteborg. Hun har deltatt på Spår på Malmö Kunstmuseum, Surrealisme i norsk kunst på Stenersenmuseet i Oslo, Tegnebiennalen 2008 på Kunstnernes Hus, Oslo og KVINNELIGE PIONERER – nye stemmer på Lillehammer Kunstmuseum. Bowles er innkjøpt av bl.a. Lillehammer Kunstmuseum, Malmö Konstmuseum, Statens Konstråd, Sverige og Statoil/Hydro Norge. I 2016 fikk hun 10-årig arbeidsstipend fra Norsk Kulturråd.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern