get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Linn Pedersen
Sun disc, 2017 (2017) — Linn Pedersen
Day for nigh (2017) — Linn Pedersen
Le Tigre (2017) — Linn Pedersen
Pupill (detalj) (2017) — Linn Pedersen
Pupill (detalj) (2017) — Linn Pedersen
Mykt vesen, #10, #11, #12, #13, #14 (2017) — Linn Pedersen
Mykt vesen #1 (2017) — Linn Pedersen

PUPILL

I can´t go back to yesterday because I was a different person then.
(Lewis Carroll, Alice in Wonderland)

I Pupill møter vi motiver av «myke» vesener som dukker opp i forgrunnen av et gjentakende landskapsutsnitt. En sort konstruksjon i det hvite utstillingsrommet danner et perforert skall mot omverdenen, der former gjentas og bearbeides med forskjellige uttrykk: lysømfintlig hud, atmosfæriske fenomener og hverdagslige objekter setter kroppen i forbindelse med de ulike linsene og lyskildene som omgir oss.

Det store byggverket midt i overlyssalen ble først laget som et stedfast camera obscura i en botanisk hage til prosjektet Gimle Park & Skulptur. Inspirert av fotografipionerene Anna Atkins og Julia Margaret Cameron som begge benyttet hagen som sitt atelier, har konstruksjonen det siste året fungert som Pedersens studio og kamera. Atkins og Cameron bedrev en form for klassifisering av enten botanisk eller sosial art: der Atkins fremkalte detaljerte cyanotypier av alger og sjøgress, iscenesatte Cameron portretter av sin celebre vennekrets.

Arkitekturen og kameraet var engang ett og det samme, et avsondret camera der omgivelsene ble betraktet gjennom et vindu eller en linse. I vår tid er fotografiet allestedsnærværende i pågående representasjon av en selv og ens omgivelser – som i sin tur sverter over på ens blikk og legger seg som et filter over alt det sette. Hvordan finner man sitt eget fotografiske rom i disse viltvoksende billedøkologiene?

Linn Pedersen (f. 1982) bor og arbeider i Kristiansand. Hun har hatt soloutstillinger ved Entrée, Bergen (2015), Kristiansand Kunsthall (2015), MELK, Oslo (2013) og Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2012). Gruppeutstillinger hun har deltatt på inkluderer New Scandinavian Photography, Kunstnernes Hus (2016), Make Default, HKS, Bergen (2016), Stille Bilder, Lillehammer Kunstmuseum (2016), Close, but no Cigar (med Ann Cathrin November Høibo), Meat & Marble, Havanna (2016), Beyond G (l)aze, KODE 2, Bergen og Suzhou Jinji Lake Art Museum (2014-15) og Elastic Measures (med Ole Martin Lund Bø og Jan Freuchen), SINNE, Helsinki (2014). Pedersen er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB) og Central Saint Martins i London.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd og Vederlagsfondet.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern