The Miracle of Rigid Fluids
Maleriene til André Tehrani tar utgangspunkt i digitale og industrielle fargesystemer. Til separatutstillingen The Miracle of Rigid Fluids i Kunstnerforbundet har Tehrani produsert fire arbeider som er utført med billakk på aluminium, og som i hovedsak gjør bruk av patenterte bilfarger. Verkene er produkter av delegert lønnsarbeid og er, bortsett fra noe forarbeide, laget av ansatte ved ulike lakkeringsverksteder og printstudioer i Oslo. Presentasjonen ledsages av en samling med prosatekster skrevet av kunstneren som utgis på kunstbokforlaget Lord Jim Publishing.
To av verkene på utstillingen består av sotede plastformer – nærmere bestemt en type masseprodusert solbeskyttelse for bilvinduer, som er klebet på monokrome aluminiumsplater. Størrelsene på disse bakplatene er identiske med pappemballasjen som plastformene leveres i, og aluminiumen er lakkert i farger som korresponderer med bilmodellene som vindusbeskyttelsen er produsert for.
De to øvrige arbeidene fremstiller lakkerte strekmønstre i lengder som tilsvarer gangavstanden mellom Tehranis atelier på Ensjø og nærmeste apotek og fargehandel. I likhet med de ovennevnte maleriene er også disse utført med billakk, men fargene peker mot andre virksomheter enn bilindustrien: Ett av verkene benytter Peugeots variant av Yves Kleins ikoniske blåfarge og det andre er utført med de to oransje standardfargene International Orange og Safety Orange, som begge benyttes i sikkerhetsmessige øyemed, for eksempel til å forsterke synligheten til astronauter, veisperringer og jaktutstyr.
Prosatekstene i publikasjonen beveger seg i et komisk og selvutleverende
toneleie og søker å beskrive verksproduksjonens logistikk og
fremgangsmåter fra et dypt personlig ståsted. I likhet med maleriene på
utstillingen viser tekstene også en særlig interesse for farge og
fargebruk, og Tehrani vier mye plass til betraktninger rundt fargens
bruksfunksjoner, betegnende egenskaper og skiftende kulturelle status.
Sett i lys av formspråket som benyttes i maleriene, kan valget av en
personlig henvendelsesmåte forstås som forsøk på å tilskrive det
strømlinjeformede og industrielt produserte kunstobjektet et psykologisk
temperament. Mer overordnet skaper kombinasjonen av bilde og tekst i
dette tilfellet en friksjon mellom maleriske virkemidler og kulturelle
mytologier og setter seg fore å undergrave forestillinger som holder
fast ved at en promiskuøs fargebruk angir noe lettvekteraktig og
eksotisk, eller at en glattpolert overflate er subjektløs og
upersonlig.
Som helhet gir maleriene og tekstsamlingen uttrykk for en ambivalens til
litteraturens og billedkunstens ulike historier og virkefelt. Maleriene
benytter åpenbart formale markører som kan identifiseres som
modernistiske, men gjør samtidig bruk av materialer, metoder og
teknologier som er tydelig kontemporære. Videre presenteres hverken
bildene eller prosatekstene som autonome kunstverk i modernistisk
forstand; de er snarere tvunget sammen i et beklemt avhengighetsforhold
der de påvirker og forstyrrer hverandres domene.
André Tehrani (f. 1980) bor og arbeider i Oslo. Han har hatt separatutstillinger ved steder som Tegnerforbundet (2014), NoPlace (2013) og Entrée (2013) og deltatt på gruppeutstillinger som Make Default, Hordaland Kunstsenter (2016), Förbannad Vare Du, Kunstnerforbundet (2015), Soft Measures, WIELS Contemporary Art Centre (2014), Sound vs. System, Kunsthall Oslo (2013) og This House, Palais de Tokyo, Paris (2013). I 2017 har han separatutstilling på MELK og i 2018 ved Galleri LNM. Tehrani er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm
Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd.