Anders Sletvold Moe
Completed View (detalj) (2017) — Anders Sletvold Moe
Installasjonsfoto fra utstillingen (2017) — Anders Sletvold Moe

RE VIEWING

I sin utstilling RE VIEWING tar Anders Sletvold Moe utgangspunkt i Kunstnerforbundets arkitektur. Utstillingen folder seg ut over to av salene i første etasje, vindussalen og kabinettet. De to monumentale verkene lar ytre og indre omstendigheter i arkitekturen danne grunnlag for verkenes idé og komposisjon.

Det første verket, Completed View (Mural for Gunnar S. Gundersen), befinner seg i vindussalen. Verket tar utgangspunkt i muralmaleriet av Gunnar S. Gundersen utført med assistanse av Ludvig Eikaas og Gudrun Kongelf i 1950 på Kunstnerforbundets fasade. Det store veggpartiet mot Kjeld Stubs gate brytes opp av to store vinduer, et høyt dørparti og en utvendig utstillingsmonter. De arkitektoniske elementene bryter inn i Gundersens muralmaleri og blir en stor del av det visuelle inntrykket av fasaden.

Det store vindusfeltet inn mot vindussalen er dermed utgangspunktet for Sletvold Moes verk Completed View (Mural for Gunnar S. Gundersen). I eksakt skala fullfører Moe sin versjon av hvordan fasaden hadde fortonet seg hvis den ikke var brutt opp av den store vindusflaten inn mot vindussalen. Med dette verket fortsetter Sletvold Moe sitt arbeid med en undersøkende interesse for norsk modernistisk kunsthistorie som vi tidligere har sett i hans serie Black Letters vist ved NN-A NN-A NN-A – Ny Norsk Abstraksjon i Astrup Fearnley Museet 2014 og Kunstmuseet Nord-Trøndelag i 2016.

I den nye kabinettsalen viderefører Sletvold Moe sin interesse for Kunstnerforbundets arkitektur. Der verket i vindussalen tar utgangspunkt i eksteriøret og den historiske fasaden til Gunnar S. Gundersen retter veggmaleriet View from Above 1:3 -> fokuset mot utstillingsrommets arkitektur. Gulvplanen til kabinettrommet er forminsket ned til skalaen 1:3, for så å strekkes ut over veggens lengderetning. Rommets spesielle karakter med hjørner og vinkler danner her utgangspunktet for veggmaleriets formale aspekter. Verket er malt rett på veggen i ulike sorte nyanser, der malingens struktur er påført på en måte som gjør at den strekker og skraper seg langs vegg overflaten i rommets lengderetning.

Anders Sletvold Moe (f. 1978) har sin utdanning fra Konsthögskolan i Malmö.
Hans tidligere separatutstillinger inkluderer Kunstmuseet Nord-Trøndelag (2016), Akershus Kunstsenter (2016) og Vigeland-Museet (2014). Gruppeutstillinger inkluderer Deltagelse Trondheim Kunstmuseum (2017), NN-A NN-A NN-A New Norwegian Abstraction, Stavanger Kunstmuseum (2016) og Astrup Fearnley Museet (2014).