Innimellom
Kabinettet
Elin Hedberg arbeider med former som er gjenkjennelige fra hverdagen.
Med utgangspunkt i kannen, vasen og skålen stiller hun sentrale spørsmål
knyttet til vårt forhold til beholderen og bruksobjektet. Hedberg
arbeider primært med metall og tre ved bruk av korpusteknikker,
sandstøp, øks og hoggjern. De ulike materialene og teknikkene gir
objektene et bredt spekter av taktile kvaliteter.
Hedberg jobber kontinuerlig med en undersøkelse knyttet til abstraksjon av bruksobjekter. Gjennom grep som å lukke åpningen i vasen og gjøre den hul eller massiv forsvinner bruksaspektet i objektet. Funksjonen blir noe verket først og fremst viser til. De ikke-funksjonelle formene innehar likevel et formspråk og en skala som innbyr til taktile møter mellom betrakteren og verket. Gjennom å arbeide med bruksobjektenes former, karakterer og detaljer, som tuten og håndtaket, søker kunstneren etter den samme nærhet som bruksobjektene gjerne innehar i hverdagen.
Gjennom å plukke opp et objekt, og ved å vri og vende på det, henter vi ut informasjon om et objekts tyngde, form, størrelse, struktur og materiale. Elin Hedberg forsøker på samme måte å skape situasjoner som er gjenkjennbare for å appellere til vårt grunnleggende behov for å undersøke våre omgivelser ved hjelp av et større sanseapparat. Hedberg undersøker spørsmål knyttet til kategorisering, funksjon og persepsjon. Hvordan tolker og organiserer vi sanseinformasjonen vi erverver om våre nære hverdagsobjekter?
Til utstillingen på Kunstnerforbundet har Hedberg arbeidet med
korpusobjekter i kobber og sølv samt objekter i tre. Objektene
presenteres i høye smale pidestaller i stål som plasserer verkene i
ulike høyder fra gulv til tak. Gjennom dette grepet ønsker Hedberg å
skape rom for å ikke bare se objektene, men heller invitere til et møte
med arbeidene hvor objektenes plass i den avgrensede hyllen, i forhold
til hverandre og i møte med arkitekturen som oppfordrer publikum til å
bevege seg tett innpå verkene.
Elin Hedberg (f. 1988) har sin MFA på Kunsthøgskolen i Oslo i 2015 og
ble tildelt Norske Kunsthåndverkeres studentpris for sitt
eksamensarbeid. Hun har deltatt på utstillinger i Norge og i utlandet,
blant annet What Wood Would - fortellinger i tre, Nordenfjeldske
Kunstindustrimuseum, 2017, Norwegian Contemporary Crafts and Design med
Norwegian Crafts, Ventura Lambrate, Milano, 2016 og Collective Design
Fair med Galleri Format, New York 2016.