Bretta kvadrater, lakkerte stålobjekter
Installasjonsfoto fra utstillingen (2017) — Dag Skedsmo

Bretta kvadrater, lakkerte stålobjekter
Salene i 2. etasje

Dag Skedsmo benytter seg av en behersket bruk av farger og virkemidler i verk som springer ut fra et konkret, serielt og minimalistisk uttrykk. Enten det dreier seg om maleri, objekt eller skulptur baserer det formale i Skedsmos komposisjoner seg på grunnleggende geometriske prinsipper. Gjennom å utforske en rekke mulige variasjoner innenfor den samme konstruksjonen fremstår arbeidene som subtile øvelser hvor hvert eneste grep blir avgjørende for den endelige komposisjonen.

I utstillingen i Kunstnerforbundet viser Skedsmo en serie skulpturer og veggobjekter i lakkert stål. Skulpturene tar utgangspunktet i et enkelt kvadrat som etter et gitt system knekkes opp eller ned i 90 graders vinkel. Veggobjektene er bygget opp etter samme tema, men her er delene kun brettet opp og i forskjellige vinkler. En annen serie veggobjekter (Noland) består av varianter av en mer kompleks form som utgangspunkt, som knekkes opp etter kun tre enkle linjer.

Fargebruken er ofte monokrom og Skedsmo benytter seg gjerne av svarte nyanser. Bruddet mellom de harde flatene bygger opp under den presise og irreversible prosessen den konstruktivistiske metoden medfører. Samtidig gir verkene rom for en sansbar og intuitiv opplevelse av arbeidene. Skedsmo har siden 80-tallet vært en foregangskunstner innen det ikke-figurative formspråket og hans praksis har stått i aktiv dialog med verk av kunstnere som blant andre color-field maleren Kenneth Noland. I denne tradisjonen står det abstrakte maleriet med sine enkle og rene former og farger uten tonale kontraster for både form og innhold, hvor motiv og grunn har samme verdi.

Dag Skedsmo (f. 1951) bor og arbeider i Kongsvinger. Han har hatt separatutstilling ved steder som Kunstbanken, Hedmark Kunstsenter (2017 og 2006), Kunstnerforbundet (2012, 2003 og 1995), Galleri Norske Grafikere (1996), Han har deltatt i gruppeutstillinger som Tegnerforbundet (2016), Norsk Skulpturbiennale, Vigelandsmuseet (2007), Kunst 4, Museet for samtidskunst (2004) og Nonfigurativ kunst i Norge 1920-2000, Lillehammer, Trondheim og Bergen Kunstmuseum (2002), og en serie utstillinger med Gruppen 3+1 med Terje Roalkvam og Paul Brand. Skedsmo har utført en rekke utsmykkingsoppdrag, blant annet i Regjeringskvartalet og på Gardermoen. Verkene hans befinner seg i samlinger som Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Göteborg Konstmuseum, Lillehammer Kunstmuseum og Nord-Norsk Kunstmuseum for å nevne noen.