get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2018) — Book & Hedén
KNOW-HOW #6 (2017) — Book & Hedén
Oversiktsbilde fra utstillingen (2018) — Book & Hedén
Oversiktsbilde fra utstillingen (2018) — Book & Hedén
Oversiktsbilde fra utstillingen (2018) — Book & Hedén
Stillbilde fra filmen "SHOW-HOW" (2017) — Book & Hedén
KNOW-HOW #20 (2017) — Book & Hedén
KNOW-HOW #7 (2017) — Book & Hedén
KNOW-HOW #14 (2018) — Book & Hedén
KNOW-HOW #13 (2017) — Book & Hedén
KNOW-HOW #10 (2017) — Book & Hedén

KNOW-HOW / SHOW-HOW
Kabinettet
11.01.–18.02.2018

Aller først vil jeg be dere utvide kunstbegrepet utover alt slikt som omfatter bevisst kunstnerisk virksomhet, til ikke bare å omfatte maleri og skulptur, og arkitektur, men også former og farger på alle husholdningsredskaper, ja til og med plasseringen av åkrer og beitemarker, utformingen av byer og alle våre landeveier. Med andre ord utvide det til utseendet på hele den ytre rammen om våre liv. For jeg må be dere tro at hver eneste en av de gjenstandene som utgjør våre omgivelser, må være enten vakker eller stygg, enten oppløftende eller nedslående, enten en pest og en plage for den som skaper den, eller til glede og trøst. Hvordan står det altså til med våre omgivelser i vår tid?

- William Morris, ”Kunsten under plutokratiet” (1883)

KNOW-HOW/ SHOW-HOW handler om vårt mangelfulle minne. Om at en større kunnskapsmengde i vår tid går tapt enn den vi vinner. Det handler om glemsel av noe som helt nylig har vært i bruk. Noe som kanskje ennå ikke har nådd arkivene og samtidig er så ubetydelig at det kanskje aldri havner der.

Utgangspunktet for Book & Hedéns prosjekt var en serie forholdsvis moderne kjøkkenredskaper, som bar spor av mye bruk og hverdagsliv, men hvor funksjonen i mange tilfeller var ukjent. Det var produkter laget av anonyme formgivere fra noe som kunne oppfattes som et uendelig reservoar. Nå befant disse tingene seg i et ingenmannsland, uten tilhørighet, et stykke løsreven kollektiv glemsel. Fotoserien er en påminnelse om denne glemselen.

Med tittelen forflytter de begrepet KNOW-HOW med sine tekniske assosiasjoner (industrihemmeligheter) inn på kjøkkenet, et av kvinnens domener, adskilt fra stue og representasjon, samtidig som de også utnevner kjøkkenet til et utopisk område hvor ”det frie arbeid med hånden” kan finne sted. Dette med referanse til Arts and Crafts bevegelsens forgrunnsfigurer John Ruskin og William Morris. SHOW-HOW er en demonstrasjonsvideo med noen enkelte kjøkkenredskaper og er delt inn i kapitler med Morris foredrag som titler.

**Ingrid Book og Carina Hedén bor og arbeider i Oslo og har samarbeidet siden 1987.
På 90-tallet underviste de ved Statens Kunstakademi og en rekke kunsthøyskoler i Norden.
Book & Hedén har hatt separatutstillinger på steder som Sogn og Fjordane Kunstmuseum (2017), Konsthall C, Stockholm (2014), Kunstnerforbundet (2013), Preus Museum (2008), Kunstnernes Hus (2007), Salzburger Kunstverein (2007), Museet for Samtidskunst (2003). I 2004 representerte de Norge ved den 26e São Paulo Biennalen og i 2008 var de festspillutstillere i Bergen. De har deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn og utland som Henie Onstad Kunstsenter (2016), Nasjonalmuseet (2016), Stenersenmuseet (2014), Freies Museum, Berlin (2012), Moderna Museet, Stockholm (2010) Today Art Museum, Beijing (2006), Berlinbiennalen (2004).

**

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern