Havet Innafor

Havet Innafor
Overlyssalen
21.04.–29.05.2022

Til utstillingen på Kunstnerforbundet har Tone Myskja sammen med Jon Balke, som står bak lyddesignet, skapt et arbeid som befinner seg i krysningsfeltet mellom billedkunst, scenekunst og musikk. I utstillingen Havet Innafor beveger projiserte billedflater seg ut i en romlig rytmisk atmosfære som bryter med salens arkitektoniske lesning. Fra en skrå flate danner bevegelige linjer nye komposisjoner som presser seg ut av verket og over i den mørklagte overlyssalen.

Tematisk relaterer Myskjas arbeid seg til kompleksitet i forhold til språk, persepsjon og identitet, og hvordan disse aspektene påvirkes av tiden og rommet man befinner seg i. Arbeidet tematiserer partikkelsystemer i bevegelse som metafor for hvordan vi veksler mellom en følelse av retning og desorientering, forankring og fri flyt.

Det å være i bevegelse er et sentralt element i Myskjas arbeid. Blikket, sansene, tankene, kroppen og menneskelig samspill danner utgangspunkt for komposisjoner i bevegelse som tematiserer forskyvning og forvandling som grunntrekk ved livet vi lever, enten bevegelsen tar form i minner, følelser, folkemengder eller teknologi.

Gjennom å benytte video som et visuelt og skulpturelt element gjennom utstillinger, konserter og sceniske opptredener, eksisterer Myskjas arbeid mellom ulike kunstneriske disipliner. Hun har en skulpturell og musikalsk tilnærming til å arbeide med kunst og video, og komponerer komplekse og sammensatte videoer og installasjoner.

Tone Myskja (f. 1961) er utdannet innen teaterdesign, skulptur og video/media ved kunstakademier i henholdsvis Oslo, Antwerpen og London. Hun har siden 1993 hatt en rekke gruppe- og separatutstillinger hovedsakelig i Norge og England. Separatutstillinger inkluderer blant annet Lillehammer Kunstmuseum (2019), Oppland Kunstsenter (2018), Kunstbanken Hedmark (2015), Henie Onstad Kunstsenter Oslo (2008) og Kunstnernes Hus Oslo (2006). I 2021 var hun festivalkunstner for Molde Internasjonale Jazzfestival. Siden år 2000 har hun også jobbet med sceniske forestillinger, konserter og danseforestillinger som har turnert i Europa og Amerika. Hun har samarbeidet med flere av Norges beste jazzmusikere, deriblant Sidsel Endresen under Festspillene i Bergen 2006. I 2002 var hun deltager på Veneziabiennalen med video til en danseforestilling av den italienske koreografen Francesco Scavetta. Myskja er innkjøpt av Lillehammer Kunstmuseum, Nordiska Akvarellmuseet, Norsk Kulturråd og Nasjonalbiblioteket.

Hun har hatt en rekke større utsmykkingsoppdrag i Norge, blant annet Thora Storm videregående skole i Trondheim. Tone Myskja og Jon Balke har siden 2006 utviklet prosjektstedet MADSTUN as på Fall i Søndre Land Kommune som en del av deres kunstneriske virke.

Utstillingsprosjektet støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond (BKV), Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) og Norsk Kulturråd.

Performance med Ingri Fiksdal, 23. april

I forbindelse med Oslo Open inviterer Kunstnerforbundet til performance med koreograf Ingri Fiksdal i Tone Myskjas utstilling lørdag 23. april. Performancen vil fremføres med lyd- og videoinstallasjon Havet Innafor som bakteppe.

Den vil fremføres fire ganger: kl. 14.00, 14.30, 15.00 og 15.30.

Medvirkende dansere: Even Eileraas, Jonathan Ibsen, Mariama Fatou Kalley Slåttøy og Ornilia Ubisse.

Kostymer: Tone Myskja

Takk til Små Grå, Hussein Tarabai og Bendik Næsje (Oslo Audio AS).

Les mer om arrangementet her.

Boklansering: Tone Myskja - Movements

Lørdag 21. mai fra kl. 14.00

Tone Myskja utgir en ny kunstnerbok, Tove Myskja - Movements, i forbindelse med utstillingen Havet Innafor i overlyssalen. Boken viser hennes kunstnerskap som benytter video som visuelt og skulpturelt element gjennom utstillinger, konserter og sceniske opptredener. Hun har en skulpturell og musikalsk tilnærming til å arbeide med kunst og video, og komponerer komplekse og sammensatte videoer og installasjoner. Hun har over lengre tid samarbeidet med musiker og komponist Jon Balke som har laget lyddesignet til Havet Innafor.

Hilde Fauskerud, konservator ved Lillehammer Kunstmuseum, har skrevet hovedteksten i boken og vil holde en kort introduksjon under lanseringen. Boken vil være tilgjengelig for salg i galleriet.

Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd.

Les mer om arrangementet her.