Sofia Karyofilis
Barre
Vindussalen
10. august – 10. september 2023
Installasjonen Barre i Vindussalen i Kunstnerforbundet er en av metallkunstner Sofia Karyofilis’ første omfattende rominstallasjon. Karyofilis’ kunstnerskap har vært i kontinuerlig utvikling fra starten via mindre gjenstander og skulptur til installasjon. Der Karyofilis’ tidligere kunstobjekter opplevdes som noe som sees utenfra, innlemmes vi nå i samspillet mellom arkitektur og verk med både sanser, kropp og følelser. Hennes solide håndverkskompetanse, med utgangspunkt i korpustradisjonen (kaldsmiing av metallplater), har ligget som et premiss for eksperimenteringen. Hun modellerer fritt og utvider hele tiden sitt vokabular. Drivkraften har vært en nysgjerrighet på materialenes, formenes og etter hvert rommets og arkitekturens muligheter. Behovet for å diskutere nye problemstillinger krevde etter hvert et større rom å utfolde seg i.
Installasjonen manifesterer Karyofilis’ interesse for menneskeskapte grenser, både fysiske og sosiale. Verket spiller på ulike sider ved denne tematikken: barrierer både i konkret og mental forstand. Kroppens bevegelse i rommet justeres etter rekken av kobberflak som mer eller mindre barrikaderer døråpningen og fortsetter innover, nærmest som en skillevegg. Det er noe skjørt og sårbart over verket, men også ubehagelig. Ved første øyekast kan metallet minne om noe maskinelt frembrakt, som rustne bølgeblikkplater. Samtidig gir overflaten assosiasjoner til brent hud, åpne sår, noe betent, noe som renner. Karyofilis befinner seg som alltid på et vippepunkt mellom det bestandige og det som går i oppløsning.
Sporene etter den kunstneriske prosessen er påtagelig. Gjenstander som ikke er maskinelt utført kan aldri bli helt identiske – i motsetning til en industriprodusert barre av metall. Repetisjonen av kobberflakene og overflatebehandlingen understreker individualiteten. De er dekket med glukosesirup som er brent med en flammekaster. Teknikken innebærer tilfeldigheter, for glukosen reagerer ulikt ut ifra graden den utsettes for varme og tidvis tar fyr. Flatene bærer vitne om kunstnerens fysiske arbeid og det ukontrollerbare og tilfeldige i prosessen. Sammenfallet mellom todimensjonalitet, bearbeidelsen av overflaten og det emosjonelle uttrykket gir assosiasjoner til abstrakt ekspresjonisme. Det gir en inngang til å reflektere over allmennmenneskelige erfaringer som setter spor.
Skrevet av kunsthistoriker Janeke Meyer Utne.
Sofia Karyofilis (f. 1978, Oslo) har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har stilt ut ved blant andre Oppland Kunstsenter, Galleri Format, KRAFT, Hå Gamle Prestegård og deltatt gjentatte ganger på Årsutstillingen for norsk kunsthåndverk. I 2018 var hun invitert til Benaki Museum i forbindelse med Athens Jewelry Week. Arbeidene hennes er innkjøpt til samlingene i Nasjonalmuseet, KODE og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.
Utstillingen har mottatt støtte fra Kulturrådet og Kunstsentrene i Norge.