Marit Tingleff
Ornamenter fra våtmark, skog, luft og vann
Vindussalen og Kabinettet
14.09.2023 – 15.10.2023
Marit Tingleffs nyeste serier med vegghengte fat, Faience series, og vegglente fliser, Standing tiles, presenteres i to saler. I det grønne rommet utforskes fargespekteret til kobber og krom og i det blå rommet fargespekteret til kobolt. Gjenstandene viser til den keramiske produksjonens repertoar av hverdagslige ting vi omgir oss med, her som fliser og dekketøy. Serviser i fajanse hadde en utbredelse i store deler av Europa på 1700-tallet. Fajansen var et rimeligere alternativ til kinesisk porselen for dem som ikke hadde råd til det hvite gullet. Det porøse og mer grovkornede preget er fajansens kvaliteter som Tingleff tar opp i sitt kunstneriske uttrykk.
«Vegger fylte av fat og tallerkener. Eksklusive og sjeldne på herregårder og slott, enkle og upretensiøse i alminnelige hjem. Samleobjekter, arvestykker, status og tegn på rikdom, minner fra eksotiske steder»
Tingleff har i mange år latt seg inspirere av porselenets historiske reise fra Asia til Europa, dets koboltblå farge som metafor og kjemi i keramiske prosesser. Ikke minst fatenes barokke design er gjenkjennelig i hennes formspråk med buktninger og kurver. Hun skalerer opp til monumentale formater der flatene preges av rennende begitninger (leirefarger) og maleriske abstraksjoner.
«Blått: luft, himmel, vann, kald, som å drikke fra en bekk, som å trekke pusten dypt en frisk morgen. Koboltoksidet, eksklusivt, dyrt og brutalt å utvinne fra gruvene. Det blå-hvite porselenet kjent i millennier fra Kinas dynastier. I vår tid er ordene kobolt, kobber og krom politisk ladet og fullt av dilemmaer.»
Bak Faience-serien ligger arbeidsomme prosesser hvor gjentakelse av metoder og form er blitt et regelbundet prinsipp. Tyngdekraften har fått bestemme retning på begitningens rennende bevegelser nedover flaten idet fat og fliser gis et løft ved påføring. Vertikale linjer i repetitive rytmer gir signaler om at handlingen har vært impulsiv, men innøvd som ferdighet. Det er dette organiske spillet som utfolder seg i flaten Tingleff refererer til som ornament. I utvidet forstand ornamentet som et syklisk fenomen, forankret i samspillet mellom natur og menneskelig livsutfoldelse.
«Jeg står i verkstedet, verden kommer inn gjennom eteren. Jeg produserer, bruker materialer hentet fra jorden, bruker energi for å omskape dette våte, bløte, tørre grå til å bli hardt og tålelig, varmen framkaller farger, som igjen skal minne om myr, jord, skog, luft og vann.»
I vindussalens karm har Tingleff plassert blomsterpotter tett i tett. Stiklingene som spirer opp av torvfri jord, springer ut fra et kollektivt fundert planteprosjekt. Pottene har hun dreid og dekorert med farge- og glasurrester i verkstedet, og inntektene fra salget går i sin helhet til Sabima, en miljøorganisasjon som jobber for å spre kunnskap om bevaring av artsmangfold.
Marit Tingleff er en norsk keramiker utdannet ved Bergen Kunsthåndverksskole (1974–1977). Hun er etablert med eget verksted i Hønefoss. I 1987 og 1988 fikk hun sitt internasjonale gjennombrudd på utstillingen Scandinavian Craft Today i Japan og USA. Hun var fagområdeansvarlig professor i keramikk ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2013-2016. Hennes arbeider er representert i offentlige og private samlinger i Norge og utlandet som Designmuseum Danmark, Nasjonalmuseet og Victoria & Albert Museum. Hun har stilt ut i en rekke museer og gallerier og var blant annet en av tre kunstnere i vandreutstillingen Krefter i 2019 i KODE, Bergen, og i Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand, og Forces de la Nature i 2018, Musée de la Céramique de Sèvres, Frankrike.