Line Bøhmer Løkken
Dry Eye – Dripping Stone
Salene i 2. etasje
19.10.23 – 19.11.23
I utstillingen Dry Eye – Dripping Stone vises en rekke fotografier, samt en stillbildevideo. Billedkunstner Line Bøhmer Løkken har i de siste årene rettet interessen mot en fenomenologisk lesning av fotografiet. Hun streber etter å skape bilder som trigger hele kroppens sanseapparat og spør om det er mulig gjennom et medium som i så stor grad forholder seg til synet.
I utforskningen rundt dette spørsmålet trekker Bøhmer Løkken inn begrepet haptisk visualitet slik teoretikeren Laura U. Marks omtaler det: Å se som om man rører ved det man ser, altså at synssansen fungerer nærmest som en berøringssans. Dette kan ses i kontrast til optisk visualitet, hvor øyet identifiserer figurer i et bilde og henter ut informasjon. Et slikt blikk kan danne utgangspunktet for en semiotisk lesning av fotografiet slik vi tradisjonelt er opplærte til å møte det. Bøhmer Løkkens fotografier undersøker vekselvis haptiske og optiske kvaliteter: Det vi ser kan skape fornemmelser i oss som kroppslige erfaringer og samtidig åpne opp for det fortolkende og fortellende. Objektene i bildene unndrar seg, mens overflatene blir fremtredende: det ru, våte eller tørre.
Skjørheten i det å forholde seg til verden i hovedsak gjennom det visuelle har fått en ny betydning for Bøhmer Løkken etter at datteren hennes for to år siden mistet synet på det ene øyet. Erfaringen har også tydeliggjort relasjonen hennes til kameraet som en fysisk forlengelse av kroppen. Forbindelsen mellom den sansende kroppen bak kameraet og det mekaniske kameraøyet fascinerer kunstneren. Apparatet vrir og vrenger på virkeligheten, og skaper på egen hånd nye bilder. Bøhmer Løkken undersøker kameraets evne til å skape nærvær i bildene og leter etter skjæringspunktet mellom det optiske og det haptiske blikket. Snarere enn å representere og beskrive virkeligheten, er fotografiene en registrering av kunstnerens erfaring i et gitt eller mulig ”rom”.
Hun ser ikke på fotografiene som noe avsluttet, men heller som en begynnelse, et startsted for nye fortellinger. Fortid og fremtid knyttes sammen til et sanselig her og nå i møte med betrakteren.
Line Bøhmer Løkken (f. 1970, Vågå) bor og arbeider i Oslo. Hun jobber hovedsakelig med fotografi og er tematisk interessert i å undersøke hvordan vi relaterer til og opplever ulike steder, gjennom arkitekturen, menneskene eller objektene som definerer dem. Hun er utdannet ved Högskolan för Film och Fotografi, Göteborgs Universitet. Hun har gitt ut en rekke artists books hvorav de seneste er; Tigersprang og Svalehaleskjøt, Choreography with Potatoes and Flour og Wood Works. Løkken har hatt utstillinger bl.a. på Kunsthall Oslo, Galleri F15, Fotogalleriet, Henie-Onstad kunstsenter og Galerie für zeitgenössische Kunst, Leipzig. Hun har gjort kunstneriske utsmykningsoppdrag for KORO på Veterinærinstituttet, NMBU, Ås og på Hulda Garborgs Hus, Stavanger. Sammen med Marte Aas driver hun forlaget Multipress som har utgitt nærmere femti fotobøker.