Mikael Øye Hegnar
Alt er klart, det er bare jeg som er grumsete
Overlyssalen
11.04.— 26.05.2024
Bordet fanger. En idé oppstår, og glipper igjen. Et bilde trer frem, og forsvinner igjen. En dag på atelieret sløses bort på kaffeslabberas. Neste dag gjøres en ukes jobb. Tredje dag kommer usikkerheten. Fjerde dag er det snart helg. Det mest nøkterne hele uka var å rydde i skuffene.
Forrige mandag satte Mikael Øye Hegnar én fot i ateliergulvet. På fredag satte han den andre i bakken, her ute i samfunnet. Kanskje i vårgrusen, eller i en søledam. Nå danser de sammen. Helt opp mot deadline. Chachacha. Han snubler på tirsdag, hinker på onsdag. Tråkker seg selv på tærne. Noen ganger tramper han i marsj. Så spenner livet bein: Penger, unger, venner. Hjemme med sykt barn. Og utenfor lurer de store, mørke sannhetene som tvinger oss alle opp mot veggen.
Så, med kniven på egen strupe, må han ta noen kreative valg. Kultivere tvilen. Innrømme eget vims, i møte med historiens sus. I møte med vårt granskende blikk. Og bekjentes sjenerøse applaus.
Forbehold kan forhindre katastrofer. Hos Hegnar trer det frem som en produktiv kraft. Et forslag til hvordan vi kan håndtere kaos. Møtet med dette er beroligende. Gjenkjennelig nok til at øynene får hvile. Fremmed nok til at tankene får vandre. Men hvordan er bildene laget egentlig?
Metoden er omtrent slik: Han støper egne stifter av voks og pigment. Disse brukes til å tegne på en oppvarmet plate, plassert på et bord. Deretter legges ark på, som trekker til seg den smeltede fargen. Fremgangsmåten lar tilfeldigheter oppstå. Kanskje er det en ydmykhet i forhold til det å lage noe nytt. Et oppgjør med maleriets heroiske vedheng. Hva vet jeg... Et slags metodisk tap av kontroll, i en særegen omstendelig arbeidsprosess.
Den munner ut i noen presise funn. Når det er ferdig, så er det ferdig. Så repeteres handlingen. Motiver kan vandre fra trykk til trykk, eller forlates et sted i mylderet. Fem, seks, syv ganger til, så sitter det. Et mønster kommer til syne. En rytme. Og noe som kan minne om en fortelling. Det er en fin linje mellom en flate og et rom, for eksempel. Mellom fremmedgjøring og nærvær. En dam og en sky. Noe avklart og grumsete. Et landskap, en stemning. En vakker og en forurenset himmelhvelving. Og her, under den, står vi og glor. Og undrer og tror, at vi betyr noe.
Tekst av Tarald Wassvik.
Mikael Øye Hegnar (f. 1984, Tønsberg) viser en rekke nye trykk på Japan¬papir, der han tar i bruk enkaustikk, en teknikk som går tilbake til antikken. Hegnar er billedkunstner med mastergrad fra Kunstakademiet (2010) og bachelorgrad i tekstil (2008), begge ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han har hatt separatutstillinger bl.a. ved Elephant kunsthall, Lillehammer (2022), 1857, Oslo (2019), 1857, Brussel (2017), og Kunstnerforbundet (2017). Han har også deltatt i gruppeutstillinger ved bl.a. KÖSK, Oslo (2021), Femtensesse, Oslo (2020), Hordaland Kunstsenter, Bergen (2020), Kunstnernes Hus (2019) og Kristiansand Kunsthall (2017).
Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Ingrid Lindbäck Langaard stiftelse.