Viktor Pedersen
Navlebeskue
Vindussalen og Kabinettet
12.09.—13.10.2024
Viktor Pedersen viser en nyprodusert film i Kabinettet, samt en serie skulpturer i Vindussalen. Filmen Navlebeskue er en spekulativ utforskning av hvordan kroppen er et sted som både er hjemsøkt, og som hjemsøker omgivelsene. Pedersen tar utgangspunkt i det gjerne negativt ladede begrepet navlebeskue, som stammer fra en meditasjonsteknikk. Meditasjonen går ut på at man stirrer inn i sin egen navle for å kontemplere rundt menneskets sted i kosmos, og potensielt se den guddommelige uendeligheten. En tilsynelatende lukkende gest kan altså være åpnende: I verket reflekteres det rundt ideen om at selvet og kroppen ikke er en avsluttet enhet med total agens, men går langt utover seg og innehar andre i seg. Det kan være hvordan forfedres liv, miljø og erfaringer hjemsøker kroppen og er med på å forme våre liv i dag.
Vi følger et poetisk narrativ som rører ved livssykluser, spøkelser, gener og støv. Stjernestøvet og støvet fra kroppen sirkulerer rundt som et bilde på kontinuumet mellom mikro og makro, og mellom det konkrete verdslige og det åndelige. På et tidspunkt i filmen entrer vi kunstnerens navle og blir kjent med menneskene som bebor kunstnerens kropp: hans foreldre, som blant annet bedriver den dagligdagse aktiviteten støvsuging.
Støvsugere bebor også Vindussalen. Her finner vi en serie skulpturer utformet i silikon og hår, materialer som kan gi kroppslige assosiasjoner. For Pedersen er støv et interessant bindeledd mellom menneske og miljø. Menneskets opphav sies å stamme fra kosmisk stjernestøv, samtidig som det å generere støv gjennom døde hudceller er et naturlig biprodukt av å eksistere.
Skulpturene er laget i samarbeid med billedkunstner Ole-André Greger Eriksen.
Viktor Pedersen (f. 1988) jobber tverrfaglig med video, tekst, lyd og skulptur. I sin kunstneriske praksis er han interessert i å nærme seg mer-enn-menneskelige subjekter for å utfordre maktrelasjonen mellom mennesker og annet liv i naturen. I tidligere prosjekter har dette tatt form gjennom utforskning av mikroskopiske agenser, som f.eks bakterier og gjærsopp. Gjennom disse perspektivene ønsker han å subvertere den etablerte forståelsen av at mennesket er et autonomt vesen, og at vi ikke er like mye i kontroll som vi tror.
Pedersen har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2020, og BFA fra Kunstakademiet i Tromsø i 2016. Nyere separatutstillinger inkluderer Dancing With Dionysos, Galleri Memphis, Oslo (2022) og The Skin, A Border, Studio 17, Stavanger (2021). Han har deltatt i en rekke gruppeutstillinger, deriblant Earthworks, Bergen Kunsthall (2024), Screen City Biennale, Berlin (2022), Festspillene i Nord-Norge, Harstad (2021), og Høstutstillingen, Kunstnernes Hus (2020). Han er grunnlegger og organisator av den tverrfaglige plattformen Wild Seeds.
Utstillingen er produsert med støtte fra Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond.