Elisa Helland-Hansen
Nyte og nytte
Salene i 2. etasje
12.09.—13.10.2024
«Brukbare ting beveger meg, spesielt de som håndteres daglig. Matlaging og måltid gir impulser til arbeidet på verkstedet. Jeg etterstreber flere kvaliteter i ett og samme objekt: en farge som begeistrer, en form som lokker, en vekt som kjennes, en overflate som inviterer, et volum som er nok, en detalj som du vil huske.»
I Elisa Helland-Hansens 50-årige praksis, har måltidets sosiale, kulturelle og estetiske verdier vært tett forbundet med hvilken ideologisk holdning hun har til keramikk. I 2012 flyttet hun fra Bergen til landlige omgivelser utenfor Rosendal ved Hardangerfjorden og etablerte seg med verksted. Møtet med vestlandsnaturen og dens rike forråd av mat, ble et livsvalg som ga næring til kunstneriske undersøkelser. Hun har gjennom hele sin virksomme karriere vært konsekvent i å utforske funksjonens prinsipp og hvordan formgivning i leire best kommer til uttrykk i forholdet mellom mat, drikke og beholder. Hardangerfjorden innbød til en større økologisk bevissthet. Hagebruk og sanking av ville vekster, bærsylting og fiske ble elementer som satte preg på hennes kjente, arketypiske gjenstandsformer som koppen, muggen og de ovale, ildfaste formene. Mer fremmede mattradisjoner som fermentering, inspirerte til et tilfang av nye krukker med både indre og ytre lokk som sikret en kontrollert gjæring uten tilførsel av luft. Helland-Hansen er en dyktig fotograf, og når hun utnytter denne ferdigheten til å dokumentere mat og måltidsritualer, treffer hun et samtidsfenomen: fokuset på håndlaget keramikk der bærekraftig og kortreist mat tilberedes i skåler og på fat.
I utstillingen danner en samling av 40 vandreskåler et av hovedverkene. Inspirasjonen til skålene kommer fra et ungdomsminne Helland-Hansen hadde av eldre, velbrukte trau og vridde treskåler på et folkemuseum. Sporene av synlig slitasje etter kraftig bruk ville hun som voksen prøve ut i leire. I 2019 brukte hun sin lange erfaring som vedfyrer og brente en rekke kjevlede steingodsskåler i saltovn på 1 300 grader. En bekjent av henne lot en av dem inngå i en nomadisk tilværelse mellom to bosteder, derav fødtes tittelen vandreskål.
Helland-Hansens følgere gjennom flere tiår vil kunne nikke gjenkjennende til keramisk dekketøy fra hennes klassiske repertoar. Men utstillingen inkluderer også en serie med nye fat i ulike fargenyanser, Tessella. Teknikken går ut på å repetere trykte dekorelementer der en mosaikk av små kvadrater vris og vendes på i et geometrisk flatemønster.
Taktile kvaliteter i et solid og sofistikert formspråk er grunntonen i Helland-Hansen produksjon. Sett under et hele, er det de subtile endringene identifisert som forskyvninger i masse og foredling av glasurvirkninger som ofte markerer utviklingstrekk over tid.
Elisa Helland-Hansen er utdannet ved Bergen Kunsthåndverksskole på 1970-tallet (i dag Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen). Hun stiller jevnlig ut i inn- og utland. Hennes første soloutstilling var i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1986. To år senere debuterte hun som separatutstiller i Kunstnerforbundet. I perioden 2000–2005 var hun professor i keramikk på Högskolan för Design och Konsthandverk ved Göteborgs universitet. Hennes arbeider er representert i de viktigste offentlige samlingene i Norge.
Boklansering
I forbindelse med Oslo Kulturnatt fredag 13. september kl. 18.00 blir det lansering av boka Nyte og nytte og en samtale mellom Elisa Helland-Hansen og medredaktør Mary Barringer fra USA.
Utstillingen er støttet av Kunstsentrene i Norge. Boken er støttet av Kulturrådet.