Forest _ Sound _ Motor _ Machine.mov

Forest_Sound_Motor_Machine.mov
Overlyssalen
17.10.24 – 17.11.24

Kim Hankyuls prosjekt Forest_Sound_Motor_Machine.mov er en multimedial installasjon som beveger seg gjennom dimensjoner og oppløsninger, virkelighet og simulering, lyd og visuelle elementer. I utstillingen brukes dissonans som en uttrykksform. Det settes spørsmålstegn ved sannferdigheten til mediene som en plattform for kultur og identitet.

Utstillingen består av to korresponderende verk som på hver sitt vis imiterer en skog. Et konglomerat av audiovisuelle virkemidler støter mot hverandre i noe som kan likne en filmatisk backstage. I dette landskapet av usynkroniserte bilde- og lydsekvenser er det lagt hinder for en dyperegripende dramaturgi.

Hankyuls prosjekt tar utgangspunkt i en interesse for bilders vilkårlige natur og trender innen internettestetikk. Daglig konfronteres vi med informasjon i en såpass ukontrollerbar strøm at hva informasjonen viser til, falmer og blir borte. Bilder virvles inn i memer og liknende nettbaserte fenomener og avkobles dermed de hendelsene og betydningene de har opprinnelse i.

Prosjektet til Hankyul har utspring i et bekjentskap han har med en krigsveteran. I intervjuer Hankyul gjorde med ham, rekapitulerte veteranen minner fra kampene ved fronten. Jo flere ganger minnene ble visualisert, jo lengre distanserte narrativene seg fra den dokumentariske virkeligheten.

I Hankyuls arbeid med installasjonen lar han kjeder av tilbakevendende bilder oppstå på liknende måte som krigsveteranen framkalte minner. I det visuelle flimmeret glir bildene uopphørlig fra hverandre slik at forbindelseslinjene mellom det simulerte og det autentiske viskes ut.

Hankyul retter gjennom dette verket oppmerksomheten mot hvordan bilder konsumeres og hvilke mekanismer som kan være påvirkende faktorer i forståelsen av det visuelle feltet i vår tid.

Kim Hankyul (f. 1990 i Sør-Korea) bor og arbeider i Oslo. Han har en bachelorgrad fra Seoul National University i Sør-Korea og mastergrad fra Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen. Hankyul har hatt en rekke utstillinger i Norge, bl.a. på KRAFT og EKKO Festival no.17 i Bergen og Nitja senter for samtidskunst i Lillestrøm. I 2022 var han nominert til Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend og deltok i stipendutstillingen i Oslo Kunstforening. Blant utstillinger i utlandet kan nevnes Salón Acme i Mexico City, Pal Project i Paris, After the butcher galerie i Berlin og Galleria Sculptor i Helsinki. Han er representert i bl.a. Astrup Fearnley Museets samling.

En generøs takk til Geoffrey Bowton.

Prosjektet er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond (BKV).

Mer informasjon om utstillingsprosjektet kommer.