Forest _ Sound _ Motor _ Machine.mov
Forest_Sound_Motor_Machine.mov (2024) — Kim Hankyul
Forest_Sound_Motor_Machine.mov (2024) — Kim Hankyul
Forest_Sound_Motor_Machine.mov (2024) — Kim Hankyul

Kim Hankyul
Forest_Sound_Motor_Machine.mov
Overlyssalen
17.10.—17.11.2024

Kim Hankyuls prosjekt Forest_Sound_Motor_ Machine.mov er en multi­medial instal­lasjon som beveger seg gjennom dimensjoner og opp­løsninger, virkelighet og simulering, lyd og visuelle elementer. I utstillingen brukes disso­nans som en uttrykks­form. Det settes spørs­måls­tegn ved sann­ferdig­heten til mediene som en platt­form for kultur og identitet.

Utstillingen består av to korres­pond­erende verk som på hver sitt vis imiterer en skog. Et konglo­merat av audio­visuelle virke­midler støter mot hverandre i noe som kan ligne et filmsett. I dette land­skapet av usynk­roni­serte bilde- og lyd­sekvenser er det lagt hinder for en dypere­gripende drama­turgi.

Hankyuls prosjekt tar utgangs­punkt i en interesse for bilders vilkårlige natur og trender innen internett­estetikk. Daglig kon­front­eres vi med infor­masjon i en såpass ukont­roller­bar strøm at hva infor­masjonen viser til, falmer og blir borte. Bilder virvles inn i memer og liknende nett­baserte feno­mener og avkobles dermed de hendel­sene og betyd­ningene de har sin opp­rinnelse i.

Prosjektet til Hankyul har utspring i et bekjent­skap han har med en krigs­veteran. I intervjuer Hankyul gjorde med ham, rekapitulerte vete­ranen minner fra kampene ved fronten. Jo flere ganger minnene ble visualisert, jo lengre dis­tan­serte narra­tivene seg fra den dokumen­tar­iske virkelig­heten.

I Hankyuls arbeid med instal­lasjonen lar han kjeder av tilbake­vendende bilder oppstå på liknende måte som krigs­vete­ranen fram­kalte minner. I det visuelle flimmeret glir bildene uopp­hørlig fra hverandre slik at forbin­delses­linjene mellom det simulerte og det autentiske viskes ut.

Hankyul retter gjennom dette verket oppmerk­som­heten mot hvordan bilder konsumeres og peker på meka­nismer som kan være påvirkende faktorer i forståelsen av det visuelle feltet i vår tid.

Kim Hankyul (f. 1990 i Sør-Korea) bor og arbeider i Oslo. Han har en bachelor­grad fra Seoul National University i Sør-Korea og master­grad fra Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) ved Univer­sitetet i Bergen. I 2022 mottok Hankyul Sparebank­stiftelsen DNBs kunst­stipend for sin deltakelse i stipend­utstil­lingen i Oslo Kunst­forening. Han har hatt en rekke separatutstil­linger ved blant andre Entrée, Bergen, 2023, Nitja senter for samtids­kunst i Lille­strøm, 2023, KRAFT, Bergen, 2022, Bærum Kunsthall, 2021, og EKKO Festival nr. 17, Bergen, 2020. Blant utstil­linger i utlandet kan nevnes Salón Acme i Mexico City, Pal Project i Paris, After the butcher galerie i Berlin og Galleria Sculptor i Helsinki. Hans kunst­verk er innkjøpt til Astrup Fearnley Museets samling.

En generøs takk til Geoffrey Bowton.

Prosjektet er støttet av Billed­kunstnernes Veder­lags­fond (BKV).

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern