to be part to be many
to be part to be many - canvas 2 (2024) — Eline McGeorge
to be part to be many - canvas 1-2 (2024) — Eline McGeorge
The Sea Around Us, Medusa Head (2024) — Eline McGeorge
Fieldnote_123 (to be part to be many) (2021) — Eline McGeorge

Eline McGeorge
to be part to be many
Salene i 2. etasje
17.10.–17.11.2024

Eline McGeorges installasjon, to be part to be many, viser resultater fra kunstnerens lang­varige forsk­nings­prosjekt der klima- og natur­forand­ringer står sentralt. Under studie­reiser, kunstner­opphold og gjennom tverr­faglige sam­arbeids­prosjekter har under­søkelser av medier og kunst­neriske teknikker gått hånd i hånd med forskning på miljø­forandringer og de ulike kon­tekstene disse finner sted i.

McGeorges prosjekt kartlegger steder og doku­men­terer situasjoner av varierende om­fang og skala – fra et gigantisk kullgruve­land­skap i Colombia, nær ett av verdens mest artsrike fugle­habitater, til små, sted­egne sukku­lenter i Namibørkenen der tidligere diamant­utvinning har funnet sted. Hun har undersøkt områder hvor arter har mistet sitt livs­grunnlag, som på fugle­fjell i Nord-Norge eller i Oslo­fjord-området der sommer­fugl­arten lakris­mjelt­blå­vinge har forsvunnet i løpet av de siste årene.

I forsknings­prosessen har McGeorge bear­beid­et inntrykk og erfaringer i feltnotater i form av akva­rell­skisser. Et utvalg av disse vises i instal­la­sjonen som dobbelt­side­oppslag hentet fra hen­nes notat­bøker. Akvarell­mediet tillater mo­tiv­ene å trans­for­meres og flyte inn i hver­andre.

Skissene danner også grunnlaget for to større, malte friser som utgjør vegger i instal­lasjonen. Hybride figurer, malt med vann­basert olje­maling og farger fra selv­plukket sopp, endrer form og smelter sammen med motiver som har direkte referanser til steder og temaer i forsk­ningen.

En gruppe tresnitt med tittelen The sea around us er laget av kryssfinér funnet under en kunstner­residens på Skomvær fyr. Som ers­tatning for trykk­pressen ble tresnittene trykket med føtter, og fot­av­trykkene kan sees som en del av det atmo­sfæriske motivet.

McGeorge benytter et komplekst råmateriale for å belyse problem­stillinger knyttet til poli­tiske og økonomiske verdi­pers­pektiver. I et vevd tekstil av over­levelses­folie med tittelen The sea around us, Medusa head, kommen­terer McGeorge Stortingets avgjørelse om å åpne for utredning av gruvedrift i dyphavs­om­råder i Grøn­lands­havet. Der finnes det mineral­rike geo­logiske forma­sjoner som kan utvinnes og som danner grunn­laget for mye av livet på dyphavet. Form­asjonene og slange­stjerne­arten Medusa­hode (Gorgono­cephalus), samt Stor­tings­salens gjen­kjenn­bare utforming kan skim­tes mellom ren­ningen i det skinnende mate­rialet. Tittelen på verket er en direkte refe­ranse til Rachel Carsons fremdeles rele­vante bok The sea around us utgitt i 1951.

Videomontasjen Fieldnote video — to be part to be many, kom­binerer feltopptak fra ulike forsk­nings­lokasjoner og integrerer både digi­tale og analoge effekter som oppstod under inn­spil­lingene.

I sitt kunstneriske virke retter McGeorge opp­merk­somheten mot refleksjon og formidling som kan gjøre hennes tematiske og faktuelle referanser mer tilgjengelige. Dette er også intensjonen bak boken crwa, som vever sammen fiktive og faktuelle fortellinger og gir et dypere innsyn i kunstnerens miljø­obser­vasjoner.

Eline McGeorge (f. 1970) er bosatt i Oslo. Hun har sin utdannelse fra Goldsmiths, University of London, hvor hun tok sin master­grad i 2000. Hennes praksis tar for seg komplekse og pres­serende samtids­problemer gjennom materielle utforsk­ninger. Formet av science fiction, feministisk arv og selv­organisering som stra­tegi, engasjerer McGeorge seg i spørsmål knyttet til demo­kratiske prosesser og miljø. Hennes kunst­neriske under­søkelser mani­fest­eres gjennom en rekke medier, fra lav­tekno­logiske, impro­viserte hånd­verks­teknikker til digitale medier, fra abstrakte til direkte refere­rende eller dokumen­tariske metoder, samt gjen­nom tekst og publikasjoner.

Tidligere separat­utstillinger inkluderer Here Between Worlds, 2020, og On Joint Flight Lines, 2018, Hollybush Gardens, London, As Spaces Fold, Companions Meet, Oslo Kunst­forening, 2016, og Among Familiar Strangers and Surveilled Places, Foto­galleriet, Oslo, 2007. Hun har deltatt i en rekke gruppe­utstil­linger, som Our Silver City, 2094, Notting­ham Con­temporary, Nottingham, 2021, Future Knowledge, Modern Art Oxford, Oxford, 2018, Rivers of Emotion, Bodies of Ore, Trond­heim Kunst­hall, Trondheim, 2018, Ode til en vaske­klut, hymne til en tiger, Kunstner­for­bundet, 2017 og Stav­anger Kunst­hall, 2018, og Vi lever på en stjerne på Henie Onstad Kunst­senter i 2014. Hennes arbeider er innkjøpt til samlinger i Stor­britannia og i Norge. McGeorge er repre­sentert av galleriene Holly­bush Gardens i London siden 2005, og siden 2024, Femten­sesse i Oslo, som viser skisse­materialet til prosjektet i Kunstner­forbundet i utstillingen Fieldnotes – to be part to be many fram til 2. november.

Utstillingen er støttet av Oslo kommune, Kultur­rådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern