Eline McGeorge
to be part to be many
Salene i 2. etasje
17.10.–17.11.2024
Eline McGeorges installasjon, to be part to be many, viser resultater fra kunstnerens langvarige forskningsprosjekt der klima- og naturforandringer står sentralt. Under studiereiser, kunstneropphold og gjennom tverrfaglige samarbeidsprosjekter har undersøkelser av medier og kunstneriske teknikker gått hånd i hånd med forskning på miljøforandringer og de ulike kontekstene disse finner sted i.
McGeorges prosjekt kartlegger steder og dokumenterer situasjoner av varierende omfang og skala – fra et gigantisk kullgruvelandskap i Colombia, nær ett av verdens mest artsrike fuglehabitater, til små, stedegne sukkulenter i Namibørkenen der tidligere diamantutvinning har funnet sted. Hun har undersøkt områder hvor arter har mistet sitt livsgrunnlag, som på fuglefjell i Nord-Norge eller i Oslofjord-området der sommerfuglarten lakrismjeltblåvinge har forsvunnet i løpet av de siste årene.
I forskningsprosessen har McGeorge bearbeidet inntrykk og erfaringer i feltnotater i form av akvarellskisser. Et utvalg av disse vises i installasjonen som dobbeltsideoppslag hentet fra hennes notatbøker. Akvarellmediet tillater motivene å transformeres og flyte inn i hverandre.
Skissene danner også grunnlaget for to større, malte friser som utgjør vegger i installasjonen. Hybride figurer, malt med vannbasert oljemaling og farger fra selvplukket sopp, endrer form og smelter sammen med motiver som har direkte referanser til steder og temaer i forskningen.
En gruppe tresnitt med tittelen The sea around us er laget av kryssfinér funnet under en kunstnerresidens på Skomvær fyr. Som erstatning for trykkpressen ble tresnittene trykket med føtter, og fotavtrykkene kan sees som en del av det atmosfæriske motivet.
McGeorge benytter et komplekst råmateriale for å belyse problemstillinger knyttet til politiske og økonomiske verdiperspektiver. I et vevd tekstil av overlevelsesfolie med tittelen The sea around us, Medusa head, kommenterer McGeorge Stortingets avgjørelse om å åpne for utredning av gruvedrift i dyphavsområder i Grønlandshavet. Der finnes det mineralrike geologiske formasjoner som kan utvinnes og som danner grunnlaget for mye av livet på dyphavet. Formasjonene og slangestjernearten Medusahode (Gorgonocephalus), samt Stortingssalens gjenkjennbare utforming kan skimtes mellom renningen i det skinnende materialet. Tittelen på verket er en direkte referanse til Rachel Carsons fremdeles relevante bok The sea around us utgitt i 1951.
Videomontasjen Fieldnote video — to be part to be many, kombinerer feltopptak fra ulike forskningslokasjoner og integrerer både digitale og analoge effekter som oppstod under innspillingene.
I sitt kunstneriske virke retter McGeorge oppmerksomheten mot refleksjon og formidling som kan gjøre hennes tematiske og faktuelle referanser mer tilgjengelige. Dette er også intensjonen bak boken crwa, som vever sammen fiktive og faktuelle fortellinger og gir et dypere innsyn i kunstnerens miljøobservasjoner.
Eline McGeorge (f. 1970) er bosatt i Oslo. Hun har sin utdannelse fra Goldsmiths, University of London, hvor hun tok sin mastergrad i 2000. Hennes praksis tar for seg komplekse og presserende samtidsproblemer gjennom materielle utforskninger. Formet av science fiction, feministisk arv og selvorganisering som strategi, engasjerer McGeorge seg i spørsmål knyttet til demokratiske prosesser og miljø. Hennes kunstneriske undersøkelser manifesteres gjennom en rekke medier, fra lavteknologiske, improviserte håndverksteknikker til digitale medier, fra abstrakte til direkte refererende eller dokumentariske metoder, samt gjennom tekst og publikasjoner.
Tidligere separatutstillinger inkluderer Here Between Worlds, 2020, og On Joint Flight Lines, 2018, Hollybush Gardens, London, As Spaces Fold, Companions Meet, Oslo Kunstforening, 2016, og Among Familiar Strangers and Surveilled Places, Fotogalleriet, Oslo, 2007. Hun har deltatt i en rekke gruppeutstillinger, som Our Silver City, 2094, Nottingham Contemporary, Nottingham, 2021, Future Knowledge, Modern Art Oxford, Oxford, 2018, Rivers of Emotion, Bodies of Ore, Trondheim Kunsthall, Trondheim, 2018, Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, Kunstnerforbundet, 2017 og Stavanger Kunsthall, 2018, og Vi lever på en stjerne på Henie Onstad Kunstsenter i 2014. Hennes arbeider er innkjøpt til samlinger i Storbritannia og i Norge. McGeorge er representert av galleriene Hollybush Gardens i London siden 2005, og siden 2024, Femtensesse i Oslo, som viser skissematerialet til prosjektet i Kunstnerforbundet i utstillingen Fieldnotes – to be part to be many fram til 2. november.
Utstillingen er støttet av Oslo kommune, Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond.