to be part to be many

to be part to be many
Salene i 2. etasje
17.10.2024–17.11.2024

Eline McGeorges installasjon, to be part to be many, viser resultater fra kunstnerens langvarige forsk­nings­­prosjekt der klima- og natur­forand­ringer står sentralt. Under studiereiser, kunstner­opphold og gjennom tverr­faglige sam­arbeids­prosjekter har under­søkelser av medier og kunstneriske teknikker gått hånd i hånd med forskning på miljøforandringer og de ulike kontekstene disse finner sted i.

McGeorges prosjekt kartlegger steder og dokumenterer situasjoner av varierende omfang og skala – fra et gigantisk kullgruve­landskap i Colombia, nær ett av verdens mest artsrike fuglehabitater, til små stedegne sukkulenter i Namib-ørkenen der tidligere diamantutvinning har funnet sted. Hun har undersøkt områder hvor arter har mistet sitt livsgrunnlag, som ved fuglefjell i Nord-Norge eller i Oslofjord-området der sommerfuglarten lakrismjeltblåvinge har forsvunnet i løpet av de siste årene.

I forskningsprosessen har McGeorge bearbeidet inntrykk og erfaringer i feltnotater i form av akvarellskisser. Et utvalg av disse vises i installasjonen som dobbeltsideoppslag hentet fra hennes notatbøker. Akvarellmediet tillater motivene å transformeres og flyte inn i hverandre.

Skissene danner også grunnlaget for to større, malte friser som utgjør vegger i installasjonen. Hybride figurer, malt med vannbasert oljemaling og farger fra selvplukket sopp, endrer form og smelter sammen med motiver som har direkte referanser til steder og temaer i forskningen.

En gruppe tresnitt (monotrykk) med tittelen The sea around us er laget av kryssfiner funnet under et kunstnerresidens-opphold ved Skomvær fyr. Som erstatning for trykkpressen ble tresnittene trykket med hjelp av føtter og fotavtrykkene kan sees som en del av det atmosfæriske motivet.

McGeorge benytter et komplekst råmateriale for å belyse problemstillinger knyttet til politiske og økonomiske verdiperspektiver. I et vevd tekstil av overlevelsesfolie med tittelen The sea around us, medusa head, kommenterer McGeorge Stortingets avgjørelse om å åpne for utredning av gruvedrift i dyphavsområder i Grønlandshavet. De utvinnbare geologiske formasjonene er mineral­rike og danner grunn­laget for mye av livet på dyphavet. Formasjonene og slange­stjerne­arten Medusahode (Gorgonocephalus), samt Stortingssalens gjenkjennbare utforming kan skimtes mellom renningen i det skinnende ­materialet. Tittelen på verket er en direkte referanse til Rachel Carsons fremdeles relevante bok The sea around us utgitt i 1951.

Videomontasjen Fieldnote video — to be part, to be many, kombinerer feltopptak fra ulike forskningslokasjoner og integrerer både digitale og analoge effekter som oppstod under innspillingen."

I sitt kunstneriske virke retter McGeorge oppmerksomheten mot refleksjon og formidling som kan gjøre hennes tematiske og faktuelle referanser mer tilgjengelige. Dette er også intensjonen bak boken crwa, som vever sammen fiktive og faktuelle fortellinger og gir et dypere innsyn i kunstnerens miljøobservasjoner.

Eline McGeorge (f. 1970) er bosatt i Oslo. Hun har sin utdannelse fra Goldsmiths, University of London, hvor hun tok sin mastergrad i 2000. Hennes praksis tar for seg komplekse og presserende samtidsproblemer gjennom materielle utforskninger. Formet av science fiction, feministisk arv og selvorganisering som strategi, engasjerer McGeorge seg i spørsmål knyttet til demokratiske prosesser og miljø. Hennes kunstneriske undersøkelser manifesteres gjennom en rekke medier, fra lavteknologiske, improviserte håndverksteknikker til digitale medier, fra abstrakte til direkte refererende eller dokumentariske metoder, samt gjennom tekst og publikasjoner.

Tidligere separat­utstillinger inkluderer Here Between Worlds, 2020, og On Joint Flight Lines, 2018, Hollybush Gardens, London, As Spaces Fold, Companions Meet, Oslo Kunst­forening, 2016, og Among Familiar Strangers and Surveilled Places, Foto­galleriet, Oslo, 2007. Hun har deltatt i en rekke gruppe­utstillinger, som Our Silver City, 2094, Nottingham Contemporary, Nottingham, 2021, Future Knowledge, Modern Art Oxford, Oxford, 2018, Rivers of Emotion, Bodies of Ore, Trondheim Kunst­hall, Trondheim, 2018, Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, Kunstner­forbundet, 2017 og Stavanger Kunst­hall, 2018, og Vi lever på en stjerne på Henie Onstad Kunst­senter i 2014. Hennes arbeider er innkjøpt til samlinger i Storbritannia og i Norge. McGeorge er representert av galleriene Hollybush Gardens i London siden 2005 og siden 2024, Femten­sesse i Oslo, som fram til 2. November viser skissematerialet til prosjektet i Kunstnerforbundet i utstillingen Fieldnotes – to be part to be many.

Utstillingen er støttet av: Oslo kommune og Kulturrådet