Mellom havet og muren

Serina Erfjord
Mellom havet og muren
Kabinettet
20.02.—30.03.2025

14 100 lysveker dekker lang­veggen i Kabinettet. Vekene er hånd­farget i to blånyanser, lyseblå øverst og en mørkere blå nederst, som en åpen horisont der himmelen møter havet. I det øverste partiet henger vekene verti­kalt i rette linjer, mens i den nederste delen er trådene mer uordnet og viklet inn i hver­andre. Arbeidet er montert i to rader slik at det er mulig å bevege seg inn mellom dem og la seg omslutte av det abstra­herte land­skapet. Om man legger alle trådene etter hver­andre, vil lengden bli 40 kilometer. Gazas kyst­linje langs Middel­havet har en utstrek­ning på omtrent 40 kilometer.

Den palestinske forfatteren Atef Abu Saif sier om havet: «Det skulle vært vårt, men er aldri vårt. Det skulle vært en vei ut i verden, men ingen har noen­sinne tatt en båt og reist til et annet land fra Gaza. Selv fiskerne får bare lov til å dra noen få kilo­meter utenfor kysten […]. Det er ikke et hav, men nok en mur» (Morgen­bladet, 3. januar 2025). Utenfor Gazas kyst antas det å være store fore­komster av gass som pales­tinerne ikke får tilgang til å utvinne.

Langs utstillings­rommets andre vegger henger nakne armerings­jern løst fra taket. I likhet med lysveker, er armerings­jern ment å inngå i en struktur, men her henger de funksjons­løse. Enkelte av dem svaier i en svak bevegelse.

Den avlange L-formen til Kabinettet kan minne om kartet over Gaza­stripen, som ofte omtales som verdens største fengsel. På Gaza­stripen har det skjedd brutale brudd på menneske­rettig­hetene. Mer enn 14 100 av Gazas barn er drept siden 7. oktober 20231. Et folkemord har skjedd, verden og FNs menneske­rettig­heter har ikke kunnet beskytte Gazas folk. Dem som er igjen, må bære byrden av et ufattelig tap.

Erfjords skulpturelle instal­lasjoner har karakter av å være både subtile og monu­mentale. Hun har utviklet et poetisk visuelt språk som kjenne­tegnes av lav­mælte eller nærmest umerk­elige virke­midler. Med en fin­stemt sans for materialer og bevegelse, rytmikk og rom skaper hun steder der komp­lekse temaer får utspille seg i møte med betrakteren.

Serina Erfjord (f. 1982) har en master­grad fra Kunst­akademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og er bosatt i Sande­fjord. Siden 2008 har hun vært aktiv med utstillinger utenlands og i Norge. Arbeidene hennes er representert i samlingene til blant annet Nasjonal­museet, Stortinget og Oslo kommune.

I 2024 mottok hun Arve Hovigs minnestipend for det tekstile verket WHOEVER, presentert på Høstutstillingen. Verket var en hyllest til legene ved Al Awda-sykehuset på Gazastripen.

*) Kilde: Redd Barna 10. januar 2025. Mer enn 14 100 av Gazas 1,1 millioner barn (over 1 %) er drept, ifølge tall fra helsedepartementet i Gaza, men det faktiske tallet er utvilsomt høyere.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern