Serina Erfjord
Mellom havet og muren
Kabinettet
20.02.—30.03.2025
14 100 lysveker dekker langveggen i Kabinettet. Vekene er håndfarget i to blånyanser, lyseblå øverst og en mørkere blå nederst, som en åpen horisont der himmelen møter havet. I det øverste partiet henger vekene vertikalt i rette linjer, mens i den nederste delen er trådene mer uordnet og viklet inn i hverandre. Arbeidet er montert i to rader slik at det er mulig å bevege seg inn mellom dem og la seg omslutte av det abstraherte landskapet. Om man legger alle trådene etter hverandre, vil lengden bli 40 kilometer. Gazas kystlinje langs Middelhavet har en utstrekning på omtrent 40 kilometer.
Den palestinske forfatteren Atef Abu Saif sier om havet: «Det skulle vært vårt, men er aldri vårt. Det skulle vært en vei ut i verden, men ingen har noensinne tatt en båt og reist til et annet land fra Gaza. Selv fiskerne får bare lov til å dra noen få kilometer utenfor kysten […]. Det er ikke et hav, men nok en mur» (Morgenbladet, 3. januar 2025). Utenfor Gazas kyst antas det å være store forekomster av gass som palestinerne ikke får tilgang til å utvinne.
Langs utstillingsrommets andre vegger henger nakne armeringsjern løst fra taket. I likhet med lysveker, er armeringsjern ment å inngå i en struktur, men her henger de funksjonsløse. Enkelte av dem svaier i en svak bevegelse.
Den avlange L-formen til Kabinettet kan minne om kartet over Gazastripen, som ofte omtales som verdens største fengsel. På Gazastripen har det skjedd brutale brudd på menneskerettighetene. Mer enn 14 100 av Gazas barn er drept siden 7. oktober 20231. Et folkemord har skjedd, verden og FNs menneskerettigheter har ikke kunnet beskytte Gazas folk. Dem som er igjen, må bære byrden av et ufattelig tap.
Erfjords skulpturelle installasjoner har karakter av å være både subtile og monumentale. Hun har utviklet et poetisk visuelt språk som kjennetegnes av lavmælte eller nærmest umerkelige virkemidler. Med en finstemt sans for materialer og bevegelse, rytmikk og rom skaper hun steder der komplekse temaer får utspille seg i møte med betrakteren.
Serina Erfjord (f. 1982) har en mastergrad fra Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og er bosatt i Sandefjord. Siden 2008 har hun vært aktiv med utstillinger utenlands og i Norge. Arbeidene hennes er representert i samlingene til blant annet Nasjonalmuseet, Stortinget og Oslo kommune.
I 2024 mottok hun Arve Hovigs minnestipend for det tekstile verket WHOEVER, presentert på Høstutstillingen. Verket var en hyllest til legene ved Al Awda-sykehuset på Gazastripen.
*) Kilde: Redd Barna 10. januar 2025. Mer enn 14 100 av Gazas 1,1 millioner barn (over 1 %) er drept, ifølge tall fra helsedepartementet i Gaza, men det faktiske tallet er utvilsomt høyere.