Mona Orstad Hansen
En fjerdedel
Vindussalen
20.02.—30.03.2024
I Vindussalen viser Mona Orstad Hansen skulpturelle malerier. Hennes kunstneriske prosjekt er en undersøkelse av det abstrakte maleriet. De siste årene har hun fokusert på et enklere uttrykk, og arbeider gjerne med én til to farger i sparsommelig påførte strøk, ofte i én bevegelsessekvens over det hvite lerretet. Avgrensede fargeflater er subtilt ujevne og malingen har fått renne fritt noen steder. Hun har videre latt dette være utgangspunktet for en eksperimentell tilnærming hvor maleriet beveger seg over i skulpturelle objekter som tilfører et tredimensjonalt aspekt.
Slik oppstår det et mellomsjikt der maleriet ikke lenger «kun» er et maleri, men nærmer seg skulptur og arkitektur. Orstad Hansen tar med seg erfaringen fra maleriet og forsøker å overføre denne kunnskapen i arbeidet med tre. Arbeidet bunner i en interesse for maleriet som objekt, og tilfører et romlig aspekt.
Maleriene i utstillingen har utgangspunkt i ett og samme format, men er deretter delt i bredden og høyden for å få nye format. De er tenkt som byggesteiner som kan føyes i hverandre. I verkene Ting som blir revet ned eller bygget opp I og II er en fjerdedel av lerretet tatt ut og erstattet av en ramme i kryssfinér. De skulpturelle rammene gjentar noen av de geometriske formene i maleriet og fungerer som en utvidelse. Ofte planlegger hun ikke de skulpturelle delene fullt ut, men lar de utvikle seg organisk mens hun bygger, slik at hun kan respondere og inkorporere forskyvninger og «feil» som skjer underveis.
Maleriene består av en lys bakgrunnsfarge og mørkere hovedfarge, og veksler mellom det minimalistiske og komplekse. Orstad Hansen er interessert i hvor mye eller lite som skal til før det oppleves som nok informasjon i maleriene. Arbeidene i utstillingen er også del av et pågående fordypningsprosjekt der hun arbeider med fargepigmenter og bindemiddel. Pigmentene har ulike egenskaper og oppfører seg mer organisk og ustabilt enn industrielt fremstilte farger. De har en matthet som fremstår skjør, og påført i tynne lag kan fargene minne om akvarell. Hun er interessert i den taktile stoffligheten som fargepigmentene gir.
Mona Orstad Hansen (f. 1976) arbeider og bor i Stavanger. Hun har utdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim (5. årsstudent) og tok en Bachelorgrad med First Class Honours fra Gray’s School of Art ved Robert Gordon University i Aberdeen, Skottland. Hun har hatt en rekke separatutstillinger, blant annet ved Trondhjems Kunstforening (2021), Sandnes kunstforening (2019) og Galleri LNM i Oslo (2018). Av gruppeutstillinger kan det nevnes Håndplukket 2 ved KB Contemporary, Oslo (2025), Plattform – Farge, Arkivet Tou Trykk, Stavanger (2023), The Unseen med verk fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse ved White Chapel Gallery i London (2022), samt en rekke ganger i Høstutstillingen, Oslo (senest i 2020). Kunstneren har laget flere kunstprosjekter i offentlig rom, bl.a. veggrelieffet Forestillinger (2023) til Kongsberg VGS for Buskerud Fylkeskommunes kunstsamling. Arbeidene hennes er innkjøpt av blant annet KORO til Nye Stavanger Universitetssykehus, Stavanger kunstmuseum, Christen Sveaas’ Kunststiftelse, Høgskolen i Bergen (KORO) og Norges Bank.