Pauliina Pöllänen
Hard Bounds
Overlyssalen
11.09.—12.10.2025
Hard Bounds i Overlyssalen kommer oss i møte som en surrealistisk installasjon der leire, form og arkitektur iscenesettes i et konstruert landskap. Installasjonen består av sammensatte keramiske relieffer som, løsrevet fra veggplanet, er organisert i en frittstående konstellasjon midt i rommet. Denne forskyvningen fra vegg til gulv åpner for en dynamikk mellom flaten som visuelt plan og skulpturen som volum. I dette spennet undersøkes forholdet mellom det todimensjonale og det tredimensjonale, konsentrert i en monumental portal.
Verket tar utgangspunkt i det tradisjonelle landskapsformatet, men åpner samtidig mot både abstraksjon og tegneseriens formspråk. I arbeidsprosessen er det gitt rom for leirens spontane og håndbygde uttrykk, som aktivt setter sitt preg på verkets form. De menneskelignende kvalitetene ved landskapet skaper forbindelser til kunsthistorien, men også til finsk-baltisk folklore. I møtet mellom figurative og geometriske former oppstår det her en livlig og energisk scene.
I sin framtoning beveger installasjonen seg gjennom lag av både fysiske og psykiske rom, der innsiden synes å vende seg utover. To integrerte keramiske benker forsterker verkets arkitektoniske karakter og understreker installasjonens funksjon som et kroppslig og perseptuelt rom, snarere enn en rent visuell erfaring.
Gjennom forskningsprosjektet Porous Worlds – the Liminal Spaces of Relief har Pöllänen undersøkt relieffets skjæringspunkter med kunst, håndverk, arkitektur og ornament, og reflektert over relieffets mange dimensjoner som kunstnerisk medium. Leirens plastiske potensial danner et sentralt utgangspunkt og åpner for forbindelser mellom det hverdagslige og det metaforiske. Samtidig kan den skape porøse billedverdener i stadig forskyvning og omdanning. I Kunstnerforbundets utstilling viderefører Pöllänen denne undersøkelsen.
Pauliina Pöllänen (f. 1983, Finland) bor og arbeider i Bergen. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (2012) og fullførte i 2023 sin doktorgrad ved Kunstakademiet, KMD, Universitetet i Bergen. De siste årene har hun hatt separatutstillinger ved Hordaland kunstsenter (2023) og Galleri Format (2024), og deltatt i gruppeutstillinger på Nasjonalmuseet (2023), CLAY Keramikmuseum Danmark (2022) og Gustavsbergs Porslinsmuseum i Sverige (2022). Verkene hennes er representert i samlingene til blant annet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, KODE, Nasjonalmuseet og Uppsala Konstmuseum, i tillegg til flere offentlige og private samlinger.
Utstillingen er støttet av Kulturrådet og Kunstakademiet – Institutt for samtidskunst, KMD, Universitetet i Bergen.
Henriette Noermark har skrevet en tekst som også følger utstillingen:
Pauliina Pöllänen
HARD BOUNDS
“The body is our primary medium for engaging with the world,” wrote the French philosopher Maurice Merleau-Ponty. We perceive, navigate, and understand through the body—never passive, always intentional, moving through space as both witness and participant. This understanding shapes how we encounter Pauliina Pöllänen’s Hard Bounds in Kunstnerforbundet’s skylit hall, where clay, form, and architecture converge into a single, living landscape.
At the center, three monumental ceramic panels rise, side by side. In a mist-wrapped scenario, a pair of bare trees stand anchored on a checkered ground as if waiting to reach the sky – next to them, a precious, luminous tree bursts forth, its vast roots twisting and reaching as if hunting for new ground beyond the frame. The works speak in tension: a dialogue of stillness and surge, of fragility and ferocity, of absence and presence demanding to be seen.
The open passages, the important non-spaces, reveal the deep-blue rear wall, turning void into atmosphere, backdrop into image, and inviting movement through the space. Poised atop an iron frame, the installation leaves room to notice how the quiet horizon beckons you closer, a threshold where the distinction between image and sculpture dissolves. For Pöllänen, the relief is a living, ambiguous form, oscillating between surface and depth, ornament and structure. Rooted in clay, her practice explores the material’s plastic potential, steeped in tradition, yet fully contemporary.
Take your seat. Set your thoughts free to wander. Surrender softly. In front, two curvy ceramic benches extend the installation. They rest there like silent witnesses, their surface marked with watchful eyes, as if bearing an unseen weight. Quiet and enduring, they seem to have always belonged here, steadfast in form and presence. Their palette of matte shades of beige and whites, subtle greens, and turquoise, along with understated ornamental details, echoes the panels and offers gestures of pause, reflection, and quiet hospitality. Benches and reliefs together form a scene that is at once landscape, stage, and architecture—an environment where body, object, and space are inseparable.
Hard Bounds is at once meditation and encounter. It bears the intensity of its making—laborious, physical, wild—and transforms it into a sensorial field. A constructed landscape emerges, charged with silence and depth, inviting the viewer not merely to look, but to dwell, to feel the weight of clay, the rhythm of space, and the quiet pulse of presence.