Hard Bounds
Hard Bounds (side angle) (2025) — Pauliina Pöllänen
Hard Bounds (detalj) (2025) — Pauliina Pöllänen
Hard Bounds  (2025) — Pauliina Pöllänen

Pauliina Pöllänen
Hard Bounds 
Overlyssalen
11.09.—12.10.2025

Hard Bounds i Overlyssalen kommer oss i møte som en surrealistisk installasjon der leire, form og arkitektur iscenesettes i et konstruert landskap. Installasjonen består av sammen­satte keramiske relieffer som, løsrevet fra veggplanet, er organisert i en fritt­stående konstellasjon midt i rommet. Denne for­skyvningen fra vegg til gulv åpner for en dynamikk mellom flaten som visuelt plan og skulpturen som volum. I dette spennet undersøkes forholdet mellom det todimen­sjonale og det tredimen­sjonale, konsentrert i en monumental portal.

Verket tar utgangspunkt i det tradisjonelle land­skaps­formatet, men åpner samtidig mot både abstraksjon og tegne­seriens formspråk. I arbeids­prosessen er det gitt rom for leirens spontane og håndbygde uttrykk, som aktivt setter sitt preg på verkets form. De menneske­lignende kvalitetene ved landskapet skaper forbindelser til kunst­historien, men også til finsk-baltisk folklore. I møtet mellom figurative og geo­metriske former oppstår det her en livlig og energisk scene.

I sin framtoning beveger installasjonen seg gjennom lag av både fysiske og psykiske rom, der innsiden synes å vende seg utover. To inte­grerte keramiske benker forsterker verkets arkitek­toniske karakter og understreker instal­lasjonens funksjon som et kroppslig og persep­tuelt rom, snarere enn en rent visuell erfaring.

Gjennom forsknings­prosjektet Porous Worlds – the Liminal Spaces of Relief har Pöllänen undersøkt relieffets skjærings­punkter med kunst, håndverk, arkitektur og ornament, og reflektert over relieffets mange dimen­sjoner som kunstnerisk medium. Leirens plastiske potensial danner et sentralt utgangs­punkt og åpner for forbindelser mellom det hverdags­lige og det metaforiske. Samtidig kan den skape porøse billed­verdener i stadig forskyvning og omdanning. I Kunstner­forbundets utstilling viderefører Pöllänen denne undersøkelsen.

Pauliina Pöllänen (f. 1983, Finland) bor og arbeider i Bergen. Hun er utdannet ved Kunst­høgskolen i Oslo (2012) og fullførte i 2023 sin doktorgrad ved Kunstakademiet, KMD, Univer­sitetet i Bergen. De siste årene har hun hatt separat­utstillinger ved Hordaland kunst­senter (2023) og Galleri Format (2024), og deltatt i gruppe­utstillinger på Nasjonal­museet (2023), CLAY Keramikmuseum Danmark (2022) og Gustavsbergs Porslins­museum i Sverige (2022). Verkene hennes er representert i samlingene til blant annet Norden­fjeldske Kunst­industri­museum, KODE, Nasjonal­museet og Uppsala Konst­museum, i tillegg til flere offentlige og private samlinger.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet og Kunst­aka­demiet – Institutt for samtids­kunst, KMD, Univer­sitetet i Bergen.

Henriette Noermark har skrevet en tekst som også følger utstillingen:

Pauliina Pöllänen
HARD BOUNDS

“The body is our primary medium for engaging with the world,” wrote the French philosopher Maurice Merleau-Ponty. We perceive, navigate, and understand through the body—never passive, always intentional, moving through space as both witness and participant. This understanding shapes how we encounter Pauliina Pöllänen’s Hard Bounds in Kunstnerforbundet’s skylit hall, where clay, form, and architecture converge into a single, living landscape.

At the center, three monumental ceramic panels rise, side by side. In a mist-wrapped scenario, a pair of bare trees stand anchored on a checkered ground as if waiting to reach the sky – next to them, a precious, luminous tree bursts forth, its vast roots twisting and reaching as if hunting for new ground beyond the frame. The works speak in tension: a dialogue of stillness and surge, of fragility and ferocity, of absence and presence demanding to be seen.

The open passages, the important non-spaces, reveal the deep-blue rear wall, turning void into atmosphere, backdrop into image, and inviting movement through the space. Poised atop an iron frame, the installation leaves room to notice how the quiet horizon beckons you closer, a threshold where the distinction between image and sculpture dissolves. For Pöllänen, the relief is a living, ambiguous form, oscillating between surface and depth, ornament and structure. Rooted in clay, her practice explores the material’s plastic potential, steeped in tradition, yet fully contemporary.

Take your seat. Set your thoughts free to wander. Surrender softly. In front, two curvy ceramic benches extend the installation. They rest there like silent witnesses, their surface marked with watchful eyes, as if bearing an unseen weight. Quiet and enduring, they seem to have always belonged here, steadfast in form and presence. Their palette of matte shades of beige and whites, subtle greens, and turquoise, along with understated ornamental details, echoes the panels and offers gestures of pause, reflection, and quiet hospitality. Benches and reliefs together form a scene that is at once landscape, stage, and architecture—an environment where body, object, and space are inseparable.

Hard Bounds is at once meditation and encounter. It bears the intensity of its making—laborious, physical, wild—and transforms it into a sensorial field. A constructed landscape emerges, charged with silence and depth, inviting the viewer not merely to look, but to dwell, to feel the weight of clay, the rhythm of space, and the quiet pulse of presence.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern