Hvor blodet ikke strekker til
installasjonsbilde fra utstillingen (stillbilder fra filmen) (2020) — Reidar M. Kraugerud
Hvor blodet ikke strekker til (2020) — Reidar M. Kraugerud

Reidar M. Kraugerud
Hvor blodet ikke strekker til
Salene i andre etasje
11.09. – 12.10.2025

Hvordan ytrer et menneske seg i en krise av historiske dimensjoner, når overbevisning, frykt og retorisk kraft blir avgjørende virkemidler? I Reidar M. Kraugeruds monolog­baserte, tre­delte film­installasjon Hvor blodet ikke strekker til møter vi Robespierre, Saint-Just, Mirabeau og Olympe de Gouges – fire sentrale figurer fra den franske revolusjonen. Gjennom iscene­satte monologer fremført av franske skue­spillere og spilt inn på historiske steder i Paris, kaster prosjektet lys over revolu­sjonens språk­lige og psykologiske drivkrefter.

Historie og politiske omveltninger danner bak­teppet i Kraugeruds femti år lange kunst­neriske virke. Fra konstruk­tivistiske referanser til krigs­ikonografi har han stadig vendt tilbake til revo­lu­sjonære symboler og epoke­gjørende hend­elser. Utstillingen markerer både en videre­føring av denne interessen og et skifte fra maleriet til film og levende bilder.

Hvor blodet ikke strekker til søker gjennom språklig intensitet å formidle de indre spen­ningene og ideologiske mot­setningene som preget de involverte. Monologene av­dekker både idealisme og mot­setninger: Revo­lu­sjons­lederen Robespierres kom­promiss­løse tale­kunst, den unge "dødens erkeengel" Saint-Justs hensyns­løshet, den moderate Mirabeaus forsøk på å forene revolusjon med folke­for­samling og konsti­tusjonelt monarki, og pioneren Olympe de Gouges’ kritikk av volden utøvd av de revolu­sjonære og hennes arbeid for kvinners rettigheter – en kamp som kostet henne livet.

Filmverket reflekterer over revolu­sjonens para­doks: hvordan kampen for frihet og likhet kan gli over i terror, der språket både er redskap og våpen. Kraugeruds arbeid retter oppmerk­somheten mot språkets kraft til å forme virkeligheten, og mot menneskets evne til å skape og ødelegge i én og samme bevegelse.

Filmen springer ut av et studie­opphold i Paris og samtaler med film­regissør Antoine Reyes. Sammen har de utviklet en fler­kanals video­installasjon, der revolusjons­his­toriske steder og tids­riktige kostymer danner rammen. Manuset består av originale tekster og utsagn fra revolu­sjonens aktører, redigert i en poetisk og fragmentert form, der karak­terene veksler mellom monolog og indirekte dialog. Video­kunstner Leif Gaute Staurland har bidratt i post-produksjon.

Reidar M. Kraugerud (f. 1950) bor og arbeider i Oslo. Han har sin utdannelse fra blant annet Kunst­akademiet i Oslo, École des Beaux-Arts i Paris og Universitetet i Oslo, og har dessuten bakgrunn innen kunsthistorie og fransk språk. Kraugerud har hatt en rekke separat­utstillinger, deriblant ved Kunstnerforbundet (2008), Oslo Kunst­forening (1997) og UKS (1990) og har utført flere kunst­prosjekter i offentlig rom. Han har også deltatt på en lang rekke gruppe­utstillinger, inkludert Kunstnernes Hus, Wang Kunsthandel og Kunstner­forbundet, samt visninger inter­nasjonalt i blant annet Sverige, Finland, Kina, Slovakia, og Midt­østen. Hans arbeider er repre­sentert i blant annet Nasjonal­museet, Kultur­rådet, Oslo kommunes kunst­samlinger og Statoils kunst­samling. Kraugerud har også vært aktiv i kunstner­gruppen Provins.

Utstillingen er støttet av Billed­kunstnernes Hjelpe­fond (BKH) og Norske Billedkunstnere.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern