Reidar M. Kraugerud
Hvor blodet ikke strekker til
Salene i andre etasje
11.09. – 12.10.2025
Hvordan ytrer et menneske seg i en krise av historiske dimensjoner, når overbevisning, frykt og retorisk kraft blir avgjørende virkemidler? I Reidar M. Kraugeruds monologbaserte, tredelte filminstallasjon Hvor blodet ikke strekker til møter vi Robespierre, Saint-Just, Mirabeau og Olympe de Gouges – fire sentrale figurer fra den franske revolusjonen. Gjennom iscenesatte monologer fremført av franske skuespillere og spilt inn på historiske steder i Paris, kaster prosjektet lys over revolusjonens språklige og psykologiske drivkrefter.
Historie og politiske omveltninger danner bakteppet i Kraugeruds femti år lange kunstneriske virke. Fra konstruktivistiske referanser til krigsikonografi har han stadig vendt tilbake til revolusjonære symboler og epokegjørende hendelser. Utstillingen markerer både en videreføring av denne interessen og et skifte fra maleriet til film og levende bilder.
Hvor blodet ikke strekker til søker gjennom språklig intensitet å formidle de indre spenningene og ideologiske motsetningene som preget de involverte. Monologene avdekker både idealisme og motsetninger: Revolusjonslederen Robespierres kompromissløse talekunst, den unge "dødens erkeengel" Saint-Justs hensynsløshet, den moderate Mirabeaus forsøk på å forene revolusjon med folkeforsamling og konstitusjonelt monarki, og pioneren Olympe de Gouges’ kritikk av volden utøvd av de revolusjonære og hennes arbeid for kvinners rettigheter – en kamp som kostet henne livet.
Filmverket reflekterer revolusjonens paradoks: hvordan kampen for frihet og likhet kan gli over i terror, der språket både er redskap og våpen. Kraugeruds arbeid retter oppmerksomheten mot språkets kraft til å forme virkeligheten, og mot menneskets evne til å skape og ødelegge i én og samme bevegelse.
Filminstallasjonen springer ut av et studieopphold i Paris og samtaler med filmregissør Antoine Reyes. Sammen har de utviklet en flerkanals videoinstallasjon, der revolusjonshistoriske steder og tidsriktige kostymer danner rammen. Manuset består av originale tekster og utsagn fra revolusjonens aktører, redigert i en poetisk og fragmentert form, der karakterene veksler mellom monolog og indirekte dialog. Videokunstner Leif Gaute Staurland har bidratt i post produksjon.
Reidar M. Kraugerud (f. 1950) bor og arbeider i Oslo. Han har sin utdannelse fra blant annet Kunstakademiet i Oslo, Ecole des Beaux-Arts i Paris og Universitetet i Oslo, og har dessuten bakgrunn innen kunsthistorie og fransk språk. Kraugerud har hatt en rekke separatutstillinger, deriblant ved Kunstnerforbundet (2008), Oslo Kunstforening (1997) og UKS (1990) og har utført flere kunstprosjekter i offentlig rom. Han har også deltatt på en lang rekke gruppeutstillinger, inkludert Kunstnernes Hus, Wang Kunsthandel og Kunstnerforbundet, samt internasjonale visninger i blant annet Sverige, Finland, Slovakia, Kina og Midtøsten. Hans arbeider er representert i blant annet Nasjonalmuseet, Kulturrådet, Oslo kommunes kunstsamlinger og Statoils kunstsamling. Kraugerud har også vært aktiv i kunstnergruppen Provins.
Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Hjelpefond (BKH) og Norske Billedkunstnere.