Fin Serck-Hanssen
Fiberverk: Nevrofibromatose
Vindussalen og Kabinettet
11.09.—12.10.2025
I utstillingsprosjektet Fiberverk: Nevrofibromatose portretterer Fin Serck-Hanssen mennesker med diagnosen nevrofibromatose (NF). Han samarbeider med skuespiller og tillitsvalgt NF-er Ellen Terese Nilsen, forfatter og kurator Bjørn Hatterud, kles- og utstillingsdesigner Harald Lunde Helgesen, billedkunstner og kurator Benjamin Slotterøy, og komponist og lyddesigner Amund Ulvestad. I tillegg inkluderer prosjektet NF-ere – som modeller, informanter og fortellere.
NF er en sjelden, genetisk diagnose, der bindevevssvulster oppstår i kroppens nervefiber. Ved NF type 1 rammer svulstene huden, det perifere nervesystemet og skjelettet. Ved type 2 rammes sentralnervesystemet, med ryggmarg og hjerne. Gjennom hele livet vokser svulster, og det er vanlig å måtte gå gjennom gjentatte operasjoner der stadig nye svulster fjernes.
De fleste med NF har annerledes hud. I tillegg til svulster og en mengde arr har mange NF-ere særegne sjokolademelkfargede utslett, som kan dekke store deler av kroppen. Og det man får av svulster, arr og utslett om hverandre, får man gjerne på nakken, halsen, i hodebunnen og ansiktet.
Helsetilstanden til mennesker med NF varierer sterkt. Enkelte får store ortopediske forandringer. En del NF-ere dør tidlig fordi de lettere utvikler ulike kreftformer. Noen mister synet, og mange får nevrovariasjoner som ADHD eller dysleksi. Et særegent trekk mange har er de mørke ringene under øynene, eller brune spetter rundt pupillen, noe som gir et særegent, poengtert og vakkert blikk. Samtidig lever en del med NF uten synlige funksjonsnedsettelser, så lenge de er påkledde, og huden er dekket til.
Det er ingen tvil om at mange med NF har et slitsomt liv. Likevel vil Serck-Hansen ikke sedimentere forestillinger om kroppslig annerledeshet som noe negativt, som noe man vil ønske å fjerne eller bekjempe. Tvert imot gir den rom til kropper som offentligheten sjelden ser, og minner om de sosialt konstruerte reglene for hva som regnes som en vakker kropp. Vi minnes om at snevre skjønnhetsnormer gjør at vi ikke ser skjønnheten i annerledes mennesker.
Folk med NF lever i samme kultur som alle andre, der man forventes å presentere og konstruere seg selv gjennom fotografier i sosiale medier. Samtidas selvrepresentasjon består svært ofte i å vise kroppslig perfeksjon. Gjennom bruk av rett lyssetting, digitale filtre, og hard selvkontroll oppnås en perfekt kropp, der også perfekt hud er del av forventningene til ungdommelig, vital og vellykket livsstil. I sosiale medier er det svært populært å vise trening, løping, strenge kostholdsregimer, produktplassering for hudpleieremedier og plastikkirurgiske inngrep.
En slik samtidskultur kan oppleves som ekskluderende dersom huden er annerledes, og kroppens funksjoner eller former faller utenfor normen. Reaksjoner på samfunnets krav til utseende kan bli en skamkultur, der folk med annerledes kropper gjemmer seg. Det er viktig å huske på at selv om kropper kan ha funksjonsnedsettelser, så er det samfunnet som skaper funksjonshemmede. Funksjonsnedsatte blir til funksjonshemmede av samfunnsskapte normer for kropper, utseende og kognisjon. Det er diskriminering som holder folk ute fra arbeidsliv, sosialt liv, kulturliv eller mediebildet, ikke kroppen.
I Fiberverk: Nevrofibromatose har folk med annerledes kropper samarbeidet med fotografen og tatt kontroll over selvrepresentasjon, med fotografen som verktøy. Utstillingen utfordrer etablerte forestillinger som at fotografen er det handlende subjektet og motivet det passive objektet, og at funksjonsnedsatte er underlegne folk uten funksjonsnedsettelser. Blant yngre funkisaktivister er det vanlig å omtale funksjonsnedsettelser som normbrytende funksjonsvariasjon. Dette normbrytende perspektivet utforskes i utstillingen. Normbrytende kropper representerer, bærer i seg og formidler normbrytende skjønnhet. I utstillingen kan du gå tett på NF-eres vakre kropper.
I tillegg er det lyd og taktile opplevelser i utstillingen. Du kan høre NF-eres livsfortellinger fra puter, mens bord og bilder gjengir lyden som mønstre i særegen hud skaper i møte med kontaktmikrofoner. Videre kan man føle på en mengde ulike kuler, klumper og mønstre, slik at de av oss som ikke fått normbrytende, vakre kropper kan kjenne litt på huden hva vi går glipp av.
Fin Serck-Hanssen (f. 1958) er billedkunstner og fotograf utdannet ved Derby College of Art. Han har siden tidlig 1980-tall jobbet med å dokumentere og portrettere en rekke mennesker fra sårbare, stigmatiserte og underrepresenterte miljøer som nordsjødykkere, torturoverlevende og ME-pasienter. Kjente prosjekter er Skeive Ikoner, Tema AIDS, Hedda, In Between Pictures, Gaywatch og Ti Blå Menn.
Ellen Terese Nilsen (f. 1992) er utdannet barne- og ungdomsarbeider, og har lang teatererfaring som skuespiller, scenograf og kostymeansvarlig. I tillegg har hun i mange år hatt ulike verv i Norsk forening for nevrofibromatose og Ryggforeningen, der hun har holdt foredrag, arrangert aktiviteter for medlemmer og jobbet med likepersonarbeid.
Bjørn Hatterud (f. 1977) er forfatter og kurator. Boka Mjøsa rundt med mor ga ham Kritikerprisen og Bibliotekenes litteraturpris. Som kurator har han jobbet for blant annet KORO, KODE, Nasjonalbiblioteket og Vestlandsutstillingen. Sammen med Jan Grue og Olaug Nilsen fikk han Fritt Ords pris i 2021 for sitt «sterke bidrag til å belyse samfunnssituasjonen og ytringskulturen for funksjonshemmede i Norge».
Benjamin Slotterøy (f. 1966) er utdannet ved Glasskolan i Kosta, Sverige, Edinburgh College of Art i Skottland, Konstfack i Stockholm og Kunsthøgskolen i Bergen. Han har vært ansvarlig for en rekke prosjekter på Sleneset, som Periferi PINK og Havets menn, og initiert, produsert og kuratert Kunst i havgapet, en større internasjonal kunstfestival. Han er representert i bl.a. Nationalmuseum Stockholm, KODE i Bergen, The Glass Factory i Boda, Röhsska museet i Gøteborg og Smålands museum.
Amund Ulvestad (f. 1982) er komponist og lydkunstner, utdannet ved NTNU. Han jobber med scenekunst, performance og installasjon. Han har jobbet på de fleste norske teaterhus, i friproduksjoner, hatt utstillinger på Galleri Nord og Trøndelag Senter for Samtidskunst og har stilt ut og fremført verker i Kina, Europa, Mexico, USA og Canada, er tilknyttet litteraturforskningsprosjektet Temporal Communities ved Freie Universität og gjestelærer på Akademi for Scenekunst, Weissensee Kunsthochschule og NTNU.
Harald Lunde Helgesen (f. 1985) har mastergrad i design fra KHiO. I 2012 dannet Harald det kollektive klesmerket HAiKw/ sammen med Ida Falck Øien og Siv Støldal, som har vist arbeider på steder som F15, Golsa, Bomuldsfabriken og Nasjonalmuseet. Parallelt har han jobbet med kostymedesign for samtidsdans med Landing og Supernova med flere. I de seneste årene har han jobbet med utstillingsdesign for billedkunst og Den kulturelle skolesekken, og utviklet designtenketanken Matter/Matters som tar for seg motepraksis i samtidskulturen.
Utstillingen er støttet av Bergesenstiftelsen, Norske Fagfotografers Fond, Norsk Fotografisk Fond, Kulturrådet, Fond for lyd og bilde og Notam – norsk senter for teknologi i musikk og kunst.
