Hav i Nord
Aleina i båten (2006) — Karl Erik Harr
Evjebukta, Bjørnøya (2006) — Karl Erik Harr
Tvers av Henningsvær (2006) — Karl Erik Harr

Vi har gleden av å starte høstsesongen med separatutstilling av billedkunstneren Karl Erik Harr (1940) som viser et stort utvalg nye malerier i Overlyssalen med utstillingstittel ”Hav i Nord”.

Høstens utstilling er en temautstilling som skildrer Harrs ekspedisjon til Barentshavet i juni 2004, og verket Perleporten, som pryder invitasjonen til utstillingsåpningen, er malt på Bjørnøyas sydspiss. Motivene for øvrig vil vise sjøstudier og utsyn over Barentshavet, samt bilder fra isen og landskaper fra Bjørnøyas ville kyst.

Kunstnerforbundets utstilling markerer den første utstillingen Harr holder i Oslo på over ti år og er en stor begivenhet. Harr har stilt ut jevnlig i Kunstnerforbundet siden 1972 og er en av landets mest kjente og kjære billedkunstnere med sine karakteristiske, nyromantiske motiver med utsyn over fjord og hav i det Nordnorske landskap, som hos Harr er fylt av trolldom og villskap.