Diva Ruralis
Champagnepikene (2005) — Alida Rudjord Røiseland
Lammeløfteren (2006) — Alida Rudjord Røiseland
Barbs (2006) — Alida Rudjord Røiseland

Vi har gleden av å presentere den internasjonalt anerkjente smykkekunstneren Alida Rudjord Røiselands (1966) andre separatutstilling i Kunstnerforbundet Under tittelen Diva Ruralis presenterer hun en serie smykker for hals og hode, utført i mattslipt rustfritt stål, sølv og emalje.

Tittelen Diva Ruralis er hentet fra latin. Diva betyr guddommelig og anvendes i dag om berømte og feterte utøvende kvinnelige kunstnere. Ruralis betegner det landlige. Røiselands hensikt med sammenføyningen av de to ordene er ønsket om å gi en utradisjonell tolkning av divaskikkelsen, løsrevet fra den urbane forståelsen. Ved å forholde seg til en vitenskapelig benevnelse henspeiler hun på en klassifisering med referanser til floraen. Samtlige av hennes arbeider henter opp i seg elementer fra planteriket, både i forhold til formspråk, fargepalett og symbolikk. Hvert enkelt smykke knytter seg til et portrett, visualisert som en blomstrende diva. Gjenkjenneligheten er tilsynelatende og inviterer gjerne betrakteren til å ta del i fabulering omkring portrettets karakter.

Arbeidene har et omfang som sprenger de tradisjonelle smykkeformatene – dette for å understreke den ”landlige divaens” egenskaper i kraft av sin berømmelse og sitt markeringsbehov. Smykkene er likevel fullt ut anvendbare, både for den som liker å uttrykke seg ekspresjonistisk og lavmælt.