Hedy Louise Lotherington
Torso (2006) — Hedy Louise Lotherington

Hedy Louise Lotherington er født og oppvokst i Zürich, Sveits, men bor og arbeider i Oslo. Siden hun debuterte i Kunstnerforbundet i 1967 har hun rendyrket tegningen som uttrykksform, og i hele sitt kunstnerskap har hun insistert på streken som det bærende og sentrale element.

Som så mange ganger før kretser de autonome tegningene om kroppslige motiver, fragmenterte, avpersonifiserte. De bæres av en skjør og taktil strek, som gjør dem gjennomskinnelige og oppløste. Streken er som spor, satt med tilbakeholdenhet og sparsomhet. Vel så viktig som den nedfelte komposisjonen er det åpne og urørte rommet – det utelatte og usagte.

Dempede jordfarger er påført underlaget med pastell og vokskritt som snarere enn å tynge den forfinede streken, understreker inntrykket av vektløshet. Det samme gjelder papiret, hvis struktur og kvalitet bærer likhetstrekk med blyantens myke linje.

Hedy Louise Lotherington har hatt mange separatutstillinger i inn- og utland og tegningene hennes er innkjøpt av en rekke nasjonale og internasjonale kunstsamlinger, bla. Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet og Riksgalleriet (Nå Nasjonalmuseet for kunst), Utenriksdepartementet, Stortinget, Bergen Billedgalleri, Henie Onstad Kunstsenter, Norsk kulturråd og div. offentlige samlinger i Sverige, Danmark, Island, Frankrike, Sveits, USA og Canada.