Mari Røysamb
Transit (2005) — Mari Røysamb
Transit II str. M/L (2005) — Mari Røysamb

Mari Røysamb (født 1964) er utdannet både som arkitekt og billedkunstner. Dette er hennes første separatutstilling i Kunstnerforbundet. Det er en glede å vise hennes installasjon “Transit” i den lille salen i 2. etasje.

Mari Røysambs billeduttrykk er rombasert. Installasjonen “Transit” består av to objekter. Det ene verket er en glasskule med en liten modellfigur, en gammel dame med koffert, som enten nettopp har landet eller er på vei. I det andre verket har hun tatt utgangspunkt i et gammelt telt, som hun har bearbeidet til et menneske, eller et rom for et menneske. Den kan oppleves som en skulptur. Det kan se ut som den er på vei, som i en nomadisk tilstand. Arbeidene kan oppleves som korte eller varige tilstander.

Mari Røysamb arbeider med ready-mades som referanse for en idè. Gjenbruk og gjenkjennbarhet er viktige aspekter i hennes kunstneriske uttrykk. Røysamb er opptatt av spennet mellom objektet man kan holde i hånden og det større rommet man kan gå inn i.

Mari Røysamb har hatt flere separatutstillinger og deltatt på kollektive mønstringer, som på skulpturbiennalen i Stenersenmuseet og Lillehammer Kunstmuseum i 2002. Hun er innkjøpt av samlinger som Norsk kulturråd og Vestlandske Kunstindustrimuseum. Hun har hatt utsmykningsoppdrag for bl.a. Lunde skole i Stavanger, Skøyen skole i Oslo og Regionsykehuset i Trondheim.