Det er første gang Gunn Harbitz stiller ut i Kunstnerforbundet. Hun
viser skulpturer i stein på sokler samt veggobjekter. Hun kaller
utstillingen “Taktil”. Under utstillingen vises skulpturen “Situsua” ute
foran Galleri Brandstrup, et prosjekt i samarbeid med
Billedhuggerforeningen.
Det utgis en katalog til utstillingen, hvor kunsthistoriker Erik Dæhlin
har skrevet en artikkel. Han sier bl.a om Gunn Harbitz`skulpturer:
“… Vi er ikke i tvil om at materialet i skulpturene vi møter på
utstillingen er bastant stein. Likevel formidler de noe mykt og
sensuelt. De har adskillig til felles med svaberg som gjennom millioner
av år er blitt slipt av skvulpende vann. Verkene er ikke større enn at
vi kan favne dem, og umiddelbart blir vi fascinert av deres skjønnhet.
De appellerer også til vår berøringssans - vi får lyst til å ta på og
stryke hendene over formene. Egentlig avbilder de ikke noe. De opptrer
heller ikke som symboler. Om enn med poetiske dimensjoner virker de som
realiteter, som noe i seg selv værende, ja vi kan fristes til å kalle
dem vesener. Riktigere er å si at motsetningen mellom den anorganiske
harde steinen og forestillingen om noe levende skaper en spenningsfylt
enhet som innbyr til ro. Med hammer og meisel har Gunn Harbitz
møysommelig skapt sine skulpturer…”
Gunn Harbitz, født i 1958, har hatt flere og store, monumentale
utsmykkinger, som f.eks. hennes 3,3 meter høye “Portal” i Myre i
Vesterålen - et minnesmerke over fiskere omkommet på havet. Rasteplassen
“Alger, sneller, calamites” i Steigen, knyttet til Landart, var første
rasteplassutsmykking i Norge. Hun var norsk representant med
fredsmonumentet “Touch” i Memorial Park i Sør-Korea i 2000. Hennes siste
større arbeide er monumentet over bondeføreren Kristian Lofthus
(1750-97) som ble reist i Lillesand i 2002. Hun har deltatt på en lang
rekke utstillinger og er innkjøpt av flere samlinger.