Øyvind Torseter
Hello.....Midstream Ron (2004) — Øyvind Torseter
Hello.....Midstream Ron (2003) — Øyvind Torseter
Hello.....Midstream Ron (2004) — Øyvind Torseter

Det er første gang Øyvind Torseter stiller ut separat i Kunstnerforbundet. Han deltok på kollektivutstillingen “Grafikk i Fokus”, som ble vist her i 2001.
Øyvind Torseter, født 1972, er en av de unge kunstnerne som har gjort seg bemerket med sine arbeider. Hans tegninger er ofte sammenstilt og kan oppleves som tegneserie. Han har bl. a. laget en egen billedbok “Mister Random” som er utgitt både på Editione du Rouergue i Frankrike og Linoleum Forlag i Norge i 2002. Utstillingen her er en videreføring av dette prosjektet.
Denne gangen kombinerer han tegning og animasjon. Animasjonen er et nytt medium for Øyvind Torseter. Han anvender korte sekvenser, en blanding av tegnet animasjon og stop motion animasjon. Han har jobbet ganske tett opp til måten han lager tegninger på. Han forsøker å legge forholdene til rette slik at han kan bruke tilfeldigheter som oppstår både i tegningene og animasjonene. Lite er planlagt på forhånd; han lager figurer i papir, setter opp et digitalkamera og tar bilder som gjøres om til en digital film som han redigerer. I den lille salen i 2. etasje integrerer han animasjonen og tegningene i utstillingen, som kan oppleves som en installasjon.
Øyvind Torseter har deltatt på flere utstillinger både i inn- og utland og er innkjøpt av bl.a. Nasjonalgalleriet og Utsmykkingsfondet for offentlige bygg.