Elina Brandt-Hansen
Dualisme (2004) — Elina Brandt-Hansen

Det er ikke uten en viss stolthet at Kunstnerforbundet lørdag 10. januar åpner det nye året med en separatutstilling av den internasjonalt kjente Bergens-kunstneren Elina Brandt-Hansen ( f. 1955 ). Hun er en blant tre keramikere i Norge som er opptatt som medlem ( 1992 ) av The International Academy of Ceramics.

Brandt-Hansen har kalt utstillingen DUALISME, og den består av femten keramiske objekter, hvorav tretten er montert på veggen og opptrer som par. Dualisme innebærer at en enhet alltid består av motsetninger og at ethvert fenomen har sin motsetning som forutsetning. Og som hun selv sier: “Det fenomen at en grønn farge oppstår som rød på netthinnen etter at vi har stirret på en grønn flate, får meg til å føle at det finnes et mystisk dualistisk prinsipp i universet. Til og med det ikke eksistrende eksisterer. At menneskesinnet ubevisst søker harmoni i motsetningene, har inspirert meg i arbeidet frem mot denne utstillingen. Jeg ønsker å skape et rom for magi og undring i mine objekter.”

Prosessen frem mot det ferdige produkt er svært tidkrevende og teknisk vanskelig. Overflatene er bygget opp av opptil flere tusen enkeltstående ornamenter, og strukturene er blitt til ved å pakke forskjellige trekuler, trelister eller seiltau inn i tynne flak med leire. For å lage strukturen på “Hvit ekko”, som vist avbildet annet sted på siden, har hun f.eks. benyttet 40 meter med seiltau. Hun benytter innfarget porselensleire og steingodsleire i kombinasjon med selvglasserende leire, underglassurblyanter, luster og emaljefarger.

Siden diplomeksamen ved Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design, Bergen i 1987, har Brandt-Hansen hatt eget veksted i Klokkarvik på Sotra. Utstillingen i Kunstnerforbundet er hennes første i Oslo på 14 år. Siden debututstillingen i Galleri Wang i Oslo i 1990, har hun deltatt på utstillinger i 23 land i alle verdensdeler, og er representert med arbeider i museer og samlinger over hele verden. Hun har mottatt seks prestisjetunge internasjonale priser. Av offentlige utsmykninger er design av 1200 meter fortau og bussperonger i Olav Kyrres gate i Bergen den mest omfattende.

Til utstillingen foreligger en flott katalog. I tillegg til et fyldig billedmateriale, inneholder katalogen en innsiksfull artikkel av kunsthistorikeren Jorunn Veiteberg.

Utstillingen er støttet med utstillingstipend fra Norsk Kulturråd.