Gisle Harr
Fru Bevereng (2009) — Gisle Harr
Mann i bakgård med lysende   vindue (2009) — Gisle Harr
Mann m/ rosa joggebukser (2009) — Gisle Harr
Geir, sittende (2009) — Gisle Harr
Mann i t-baneundergang (2009) — Gisle Harr
Audun, liten gutt på sofa (2009) — Gisle Harr
Bjørnstjerne B (2009) — Gisle Harr
Rinnan arrestert (2009) — Gisle Harr
Wærstad (2009) — Gisle Harr
Turist i vestlandsnatur (2009) — Gisle Harr
Henry Rinnan (2009) — Gisle Harr
Jannicke sovende på Stranden (2009) — Gisle Harr
Dr Ralph Stanley (2009) — Gisle Harr
Slowshots (2009) — Gisle Harr
Slowshots (2009) — Gisle Harr
Lonesome day (2009) — Gisle Harr
Lonesome day (2009) — Gisle Harr
Lonesome day (2009) — Gisle Harr
Slowshots (2009) — Gisle Harr
Oversiktsbilde fra utstillingen (2009) — Gisle Harr

Utstillingen i Kunstnerforbundet består av både to- og tredimensjonale arbeider; derav modellerte portretter utført i gips, epoxy, mixed media og voks, samt malerier i akryl/olje som Harr kaller slowshots.
Skulpturene står alene eller inngår i situasjoner eller modeller som refererer til maleriene eller danner en scene hvor maleriene kan utgjøre en bakkulisse.
Harr viser også to nye grafiske blad med utgangspunkt i serien slowshots.

- Se inn i en bakgård eller en blindgate hvor forfallet har satt inn. Stedene avslører våre skyggesider. De urbane eller rurale landskapene er menneskenes omgivelser og rammer, men de er også på sett og hvis våre mentale speilbilder. På samme måten speiler et portrett personens historie og omgivelser.

Dette sier Gisle Harr som i kunsten ønsker å omforme den fotografisk dokumenterte, men likevel så flyktige virkeligheten, til noe mer fysisk håndgripelig.

Ved å iscenesette motivene i liten skala, skjer en transformativ skalering, som i følge kunstneren - åpner opp for en vedvarende identifisering med personer og omgivelser, lik iscenesettelser i et dukkehus.
Harr har de siste årene også jobbet med en portrettserie hvor helten og antihelten står side om side med det anonyme hverdagsmennesket. Her er ukjente og nære personer plassert sammen med ikoner fra historien, populærkulturen og massemedia.

- Ved å få fram det karakteristiske, ved å lese formen, synes jeg at jeg blir mer kjent med personen. Det blir en inngangsport til identifisering og psykologisk innsikt. Plasserer man disse portrettene om hverandre, brytes det vante hierarkiet og nye tolkninger blir mulige.

Gisle Harr er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og ved Kunstakademiet i Budapest. Han har hatt mange separatutstillinger og - deltatt på en rekke kollektivutstillinger. Dette er første gang han stiller ut separat i Kunstnerforbundet.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern