Utstillingen i Kunstnerforbundet består av både to- og tredimensjonale
arbeider; derav modellerte portretter utført i gips, epoxy, mixed media
og voks, samt malerier i akryl/olje som Harr kaller slowshots.
Skulpturene står alene eller inngår i situasjoner eller modeller som
refererer til maleriene eller danner en scene hvor maleriene kan utgjøre
en bakkulisse.
Harr viser også to nye grafiske blad med utgangspunkt i serien
slowshots.
- Se inn i en bakgård eller en blindgate hvor forfallet har satt inn. Stedene avslører våre skyggesider. De urbane eller rurale landskapene er menneskenes omgivelser og rammer, men de er også på sett og hvis våre mentale speilbilder. På samme måten speiler et portrett personens historie og omgivelser.
Dette sier Gisle Harr som i kunsten ønsker å omforme den fotografisk dokumenterte, men likevel så flyktige virkeligheten, til noe mer fysisk håndgripelig.
Ved å iscenesette motivene i liten skala, skjer en transformativ
skalering, som i følge kunstneren - åpner opp for en vedvarende
identifisering med personer og omgivelser, lik iscenesettelser i et
dukkehus.
Harr har de siste årene også jobbet med en portrettserie hvor helten og
antihelten står side om side med det anonyme hverdagsmennesket. Her er
ukjente og nære personer plassert sammen med ikoner fra historien,
populærkulturen og massemedia.
- Ved å få fram det karakteristiske, ved å lese formen, synes jeg at jeg blir mer kjent med personen. Det blir en inngangsport til identifisering og psykologisk innsikt. Plasserer man disse portrettene om hverandre, brytes det vante hierarkiet og nye tolkninger blir mulige.
Gisle Harr er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og ved Kunstakademiet i Budapest. Han har hatt mange separatutstillinger og - deltatt på en rekke kollektivutstillinger. Dette er første gang han stiller ut separat i Kunstnerforbundet.