get_title(@exhibition)
Queen Sophie Magdalene's Emerald Necklace (2009) — Christine Gaudernack
Countess Leonie Potocka's Sapphire Earrings (2009) — Christine Gaudernack
Queen Sophie Magdalene's Emerald Brooch (2009) — Christine Gaudernack
Empress Marie-Louise's Ruby Necklace (2009) — Christine Gaudernack
Countess Leonie Potocka's Sapphire Necklace (2009) — Christine Gaudernack

Fascinasjon for kronjuvelsamlinger i europeiske monarkier, har dannet fundamentet i Christine Gaudernacks frembringelse av sine nye smykker. Hun oppsøker ikke selve de fysiske smykkene men reprodusert billedmateriale av dem og skissene fra designerens hånd. Disse medierte variantene som kan oppleves på fjernsyn, internett og i magasiner og på malerier, er tilgjengelig for de fleste og former vår opplevelse av smykkene. Det blir derfor betraktningen av juvelene i deres todimensjonale framstilling som Gaudernack interesserer seg for i dette prosjektet, enten fotografert slik de bæres på kroppen til kongelige representanter eller slik designerens intensjoner er nedfelt i tegninger på papir i en forfase av tilblivelsen.

Gaudernack viser tre sett ”kongelige juveler”. Hvert enkelt arbeid er tilegnet navnet til eieren av smykket, som for eksempel Queen Sophie Magdalene’s Emerald Parure. Smykkene har et bruksaspekt, men vil utarte seg noe annerledes enn den kongelige originalen da Gaudernacks appropriasjon er blåst opp i format. Hun har også valgt en alternativ variant til kostbare edelstener som ofte dekorer kronjuvelene. For å ivareta inntrykket av en design som har utstrekning i planet, anvender hun en gammel teknikk som kalles vindusemalje. Utvalgte tomrom i mønsterdannelsen fylles med fargerik emalje som kan illudere det røde i rubinen eller det grønne i smaragden. Emaljen gir mulighet for transparens og lysvirkninger og vektlegger spillet mellom åpne og lukkede rom i mønsterflaten. Smykkenes ytre grunnform er enkel men omslutter innvendige, detaljrike strukturer som kan ha likhetstrekk med gjennomhullede sjablongarbeider. Gaudernack foretrekker sølvplate og emalje som arbeidsmateriale og markerer slik hensikten i å vektlegge designets verdi fremfor materialets eksklusivitet.

Gaudernack er utdannet ved NSCAD University i Halifax, Canada, og ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har deltatt på kollektivutstillinger og triennaler i Norge og utlandet. Hennes arbeider er innkjøpt av Fondet for Kunsthåndverk og befinner seg i Bergen Kunstindustrimuseums samling.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern