Menneskekroppen og menneskesjelen er uadskillelig sammensmeltet
Denne utstillingen har “PAN” som tema. Skogguden har et navn som også omfatter all natur. Utstillingen består av nye og gamle skulpturer satt i sammenheng for å belyse temaet.
- Mine skulpturer handler om livet. Jeg vil at de skal si noe om det å være menneske. At de skal dreie seg om noe fundamentalt i menneskelig uttrykk og form. Menneskekroppen og menneskesjelen er uadskillelig sammensmeltet og dette er både mål, mening og motivasjon i min kunst. All min energi vies til å bryte gjennom overflaten og nå frem til det vesentlige. Slik har Per Ung beskrevet sin kunst og motivasjonen som gjør ham til billedhugger.
Ung tilhører en av de siste generasjoner som ble dyrket frem av den
klassiske figurative etterkrigsskulpturtradisjonen. Ung begynte sin
kunstneriske utdanning som 19-åring under Per Palle Storm på
Kunstakademiet. Han debuterte på Høstutstillingen i 1954 og med
separatutstilling på Unge Kunstneres Samfund i 1956. Sitt gjennombrudd
som billedhugger fikk han i den store konkurransen av Johanne Dybwad i
1956, da han var 21 år gammel.
Per Ung har tidligere stilt ut i Kunstnerforbundet i 1979 og i 1990.
På 1970 tallet kom Per Ung frem til den romantiske og dramatiske stilen som etter hvert har blitt hans kjennemerke, og der menneskekroppen er et svært viktig motiv. Senere har det skjedd nok en dreining i hans kunstnerskap mot flere mytologiske motiver og en fri og personlig modellering.
Kjærlighet og følelser i forholdet mellom mann og kvinne er et
fremtredende motiv. Flere av hans verk utmerker seg særlig med sine
kjærlighetsgrupper og erotiske enkeltfigurer der formidling av følelser
som glede, sorg, kjærlighet og erotikk er grunnleggende.
Per Ung har utført et stort antall portrettstatuer og monumenter i hele
landet, og han er innkjøpt av en rekke offentlige og private
institusjoner. Hans arbeider er representert blant annet i
Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst og Oslo Kommunes
Kunstsamlinger.