15.09.22, kl. 18:00

Utstillingsåpning: Espen Gleditsch, Elisabeth von Krogh, Ragnhild Aamås og Tútob Mingyúr

I forbindelse med Oslo Art Weekend ønsker vi velkommen til åpning av nye utstillinger med Espen Gleditsch, Tútob Mingyúr, Elisabeth von Krogh og Ragnhild Aamås torsdag 15. september kl. 18.00-20.00.

Oslo Art Weekend

Oslo Art Weekend arrangeres 15.-18. september 2022 og er en helg dedikert til Oslos samtidskunstscene. Med et program med kveldsåpne gallerier, kunstnersamtaler, performance, utstillingsåpninger og guidede turer er Oslo Art Weekend en ypperlig anledning til å utforske kunstscenen i Oslo helt gratis! Oslo Art Weekend er organisert av gjengen bak Oslo Art Guide.

Kunstnerforbundet deltar på Oslo Art Weekend med disse arrangementene:

• Torsdag 15. september kl. 18.00 – 20.00: Utstillingsåpning med Espen Gleditsch, Tútob Mingyúr, Elisabeth von Krogh og Ragnhild Aamås

• Fredag 16. september kl. 11.00 – 21.00: Oslo Kulturnatt: Kveldsåpent

• Fredag 16. september kl. 17.00 – 18.30: Kunstvandring i Kvadraturen: Kunstnerforbundet – 222T – SOFT galleri – Fotografiens Hus

• Lørdag 17. september kl. 12.00 – 13.30: Kunstvandring i Kvadraturen: LNM – Kunstverket – RAM galleri – Kunstnerforbundet

Espen Gleditsch
mmmMarbles
Overlyssalen

Omdreiningspunktet for mmmMarbles, Espen Gleditschs utstilling av fotografier i Overlyssalen, er Parthenon-frisen, den 160 meter lange marmorfrisen fremstilt til Parthenon-tempelet i Athen for snart 2500 år siden. Ruinene etter tempelet og den hvite marmorfrisen har vært en tilbakevendende kilde til inspirasjon for epokegjørende retninger i vestlig kunst- og kulturhistorie. Den er også gjenstand for problematiske tolkninger, med en gjentatt feilslutning som stammer fra 1500-tallet og renessansen om at antikk skulptur og arkitektur i sin opprinnelse var utført i ren, hvit, umalt marmor.

Elisabeth von Krogh
Innvikling
Vindussalen

I utstillingen Innvikling presenterer Elisabeth von Krogh en omfattende serie keramiske arbeider produsert i hennes atelier gjennom de siste tre årene.

Krukken har fulgt mennesket fra de tidligste kulturer, først og fremst som bruks- og nytte­objekt, men også som bærer av visuelle budskap om f.eks. religion og kultur gjennom form, ornament og dekor. I Elisabeth von Kroghs praksis er krukken utgangs­punkt for studier av form. Hun strekker etablerte prinsipper rundt krukken til sine yttergrenser og stiller grunnleggende spørsmål rundt form og funksjon; når beveger krukken seg fra å være et bruksobjekt til et kunstobjekt?

Ragnhild Aamås
Stein hard mjelk / Rock hard milk
Salene i 2. etasje

I Stein hard mjelk, går Ragnhild Aamås til kjernen av sin praksis og undersøker et av grunntemaene som har fulgt henne gjennom kunstnerskapet. I utstillingen ser kunstneren på passasjen som en inngang i nær forbindelse til frampek som et virkemiddel for å visualisere det som skjer i vår samtid, og gjennom verkene i prosjektet blir passasjen en port til en ikke-lineær sammenstilling av det som har skjedd før og av det som ennå ikke har skjedd.

Tútob Mingyúr
It was a pleasure then
Kabinettet

Det er ikke noen veldig godt skjult hemmelighet at Tútob Mingyúr sløser vekk mye av tiden sin på å skrive kunstkritikk under pseudonymet «Tommy Olsson», så vi skal ikke late som noe er noe det ikke er. It was a pleasure then sammenfatter og gjør opp status over den delen av det faktiske arbeidet som ligger nærmest i tid (2020 – 2022), og foregår nesten uten unntak på papir. I hovedsak akvarell, men som med alt annet etter prinsippet «anything goes and everything usually does».

Les mer om utstillingen.

Bilde: Fra serien mmmMarbles (2022) av Espen Gleditsch.

Elisabeth von krogh

Tútob Mingyúr

Ragnhild Aamås

English

Welcome to the opening of new exhibitions with Espen Gleditsch, Tútob Mingyúr, Elisabeth von Krogh and Ragnhild Aamås on Thursday September 15, 18:00-20:00. The opening night is part of Oslo Art Weekend.

Oslo Art Weekend

Oslo Art Weekend is an annual spotlighting event dedicated to Oslo’s contemporary art scene, taking place September 15-18, 2022. With a programme of exhibition and events including extended visiting hours, artist talks, performances, and openings, Oslo Art Weekend offers a unique opportunity to explore Oslo’s art scene – all for free! Oslo Art Weekend is organised by the Oslo Art Guide team.

Event programme at Kunstnerforbundet during Oslo Art Weekend:

• Thursday September 15, 18:00-20:00: Exhibition opening night: Espen Gleditsch, Elisabeth von Krogh, Ragnhild Aamås and Tútob Mingyúr

• Friday September 16, 11:00-21:00: Oslo Culture Night - Long Hours

• Friday September 16, 17:00-18:30: Guided tour in Kvadraturen: Kunstnerforbundet – 222T – SOFT galleri – Fotografiens Hus

• Saturday September 17, 12:00-13:30: Guided tour in Kvadraturen: LNM – Kunstverket – RAM galleri – Kunstnerforbundet

Espen Gleditsch, mmmMarbles
The Skylight Room

Elisabeth von Krogh, Innvikling
The Window Room

Ragnhild Aamås, Stein hard mjelk / Rock hard milk
Exhibition rooms on 1st floor

Tútob Mingyúr, It was a pleasure then
The Cabinet

More information about the exhibitions is coming.

Image: From the photo series mmmMarbles (2022) by Espen Gleditsch.