12.09.24, kl. 18:00
Ann Iren Buan, Elisa Helland-Hansen og Viktor Pedersen
Velkommen til åpning av tre nye utstillinger med Ann Iren Buan, Elisa Helland-Hansen og Viktor Pedersen torsdag 12. september kl. 18-20!
Velkommen til åpning av tre nye utstillinger med Ann Iren Buan, Elisa Helland-Hansen og Viktor Pedersen torsdag 12. september kl. 18-20!
På vår side
Så faller lyset gjennom trærne. En mor sover i sengen, med kroppen som et vern mot barnet ved siden av. Bak dem ligger natten. Lakener og vaskevannsfat har for lengst blitt kokevasket, de blodige papirarkene har blitt brent i samme ovn som organer og amputasjoner. En ung snekker vil straks våkne uten hånd og ønske seg et stort glass appelsinjuice. Rommene skal nulles. Dette er sommerens barndom. Det nyfødte skal våkne og trilles over terskelløse rom. Snart skal det innta kontur og bli noe mer enn bare et mirakel. Det er i en slik balanse man ønsker at verden skal fortsette. Der maten finner munnene. Der stjernebilder er lesbare. Der man kan strekke hånden fram og berøre det man elsker. Barnet begynner snart å utforske gråtens nyanser. Det skal lenge tro at det i enden av et skrik alltid finnes et menneske. Kom du bare nærmere.
Utdrag av tekst skrevet av Eivind Hofstad Evjemo.
I sin praksis utforsker Ann Iren Buan begrepene forfall og ødeleggelse gjennom tegning og skulptur. Buan er interessert i kontrasten mellom det skjøre og det monumentale, og arbeider med sårbare og ustabile verk som omgir og fysisk konfronterer betrakteren. Hennes verk ser ut til å være i en kontinuerlig tilstand av ruinering, noe som forsterkes av hennes valg av materialer. Tilsynelatende på randen av kollaps, insisterer verkene på en fortsatt eksistens og blir ofte brukt som elementer i nye kunstverk i en syklus av forfall og fornyelse.
«Brukbare ting beveger meg, spesielt de som håndteres daglig. Matlaging og måltid gir impulser til arbeidet på verkstedet. Jeg etterstreber flere kvaliteter i ett og samme objekt: en farge som begeistrer, en form som lokker, en vekt som kjennes, en overflate som inviterer, et volum som er nok, en detalj som du vil huske.»
I Elisa Helland-Hansens 50-årige praksis, har måltidets sosiale, kulturelle og estetiske verdier vært tett forbundet med hvilken ideologisk holdning hun har til keramikk. I 2012 flyttet hun fra Bergen til landlige omgivelser utenfor Rosendal ved Hardangerfjorden og etablerte seg med verksted. Møtet med vestlandsnaturen og dens rike forråd av mat, ble et livsvalg som ga næring til kunstneriske undersøkelser. Hun har gjennom hele sin virksomme karriere vært konsekvent i å utforske funksjonens prinsipp og hvordan formgivning i leire best kommer til uttrykk i forholdet mellom mat, drikke og beholder.
I utstillingen Navlebeskue viser Pedersen viser en nyprodusert film i Kabinettet, samt en serie skulpturer i Vindussalen.
Filmen Navlebeskue er en spekulativ utforskning av hvordan kroppen er et sted som både er hjemsøkt, og som hjemsøker omgivelsene. Pedersen tar utgangspunkt i det gjerne negativt ladede begrepet navlebeskue, som stammer fra en meditasjonsteknikk. Meditasjonen går ut på at man stirrer inn i sin egen navle for å kontemplere rundt menneskets sted i kosmos, og potensielt se den guddommelige uendeligheten. En tilsynelatende lukkende gest kan altså være åpnende: I verket reflekteres det rundt ideen om at selvet og kroppen ikke er en avsluttet enhet med total agens, men går langt utover seg og innehar andre i seg. Det kan være hvordan forfedres liv, miljø og erfaringer hjemsøker kroppen og er med på å forme våre liv i dag.
I forbindelse med Oslo kulturnatt, inviterer Kunstnerforbundet til boklansering og kunstnersamtale med Elisa Helland-Hansen fredag 13. september kl. 18.00.