get_title(@exhibition)
Installasjonsfoto fra utstillingen (2017) — Kristina Bræin
Uten noter (2017) — Kristina Bræin
Hjelpestykke 1 (2017) — Kristina Bræin
Referansestykke (2017) — Kristina Bræin
Fra serien; Håndverkets mørke krefter. nr. 2 (2017) — Kristina Bræin
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Kristina Bræin
Oversiktsbilde fra utstillingen (2017) — Kristina Bræin
Hjelpestykke 2 (2017) — Kristina Bræin

UTEN NOTER
Overlyssalen

Gjennom å komponere installasjoner og temporære situasjoner i rom undersøker Bræin forhold knyttet til verdi, mening og funksjon. Bræin jobber med utgangspunkt i rommet og benytter seg ofte av lavmælte og subtile inngrep og billige materialer som papp, tape og treplater i sine komposisjoner. De fysiske anslagene i rommet fremstår på tross av sin vare og enkle form og materialitet som presise og nærmest urokkelige holdepunkter. Valget av materialer viser også hennes redsel for å bli slukt av materien. Kunstneren opplever en form for frihet i bruken av lette, ubetydelige masseproduserte materialer og elementer man ikke forbinder med kunst. I utstillingen UTEN NOTER i Kunstnerforbundet har Bræin utvidet sin palett av hverdagselementer til å inkludere lyd og en liten video.

For Bræin er utøvelsen av det fysiske arbeidet som ofte består av forsøk eller utspill snarere enn direkte produksjon av verk, et resultat av en prosess hvor observasjon og refleksjon fungerer som sentrale verktøy. Gjennom å daglig starte arbeidet med å stille seg selv spørsmål som Hva skal jeg gjøre, og hvorfor? skaper Bræin arbeider som ligger like nært tanken som materialene de får liv gjennom. Tomhet, en følelse av oppgitthet og uvilje er for Bræin gode motivasjoner fordi de er med på å utdype spørsmålet ytterligere, og gjennom disse prosessene kan noe uventet oppstå.

Bræins installasjoner beveger seg inn i arkitekturen som omgir dem. Tilnærminger som gjerne handler om å fremheve eller skjule, arrangere, kommentere eller forflytte skaper direkte koblinger mellom de mentale rommene som de har sitt utspring fra og de fysiske omgivelsene hun til enhver tid virker i. Tidligere usynlige aspekter ved arkitekturen kommer til syne på en ny måte og gjennom disse inngrepene, som først og fremst handler om å gjenoppdage noe som allerede eksisterer utvider Bræins arbeider vår forståelse for hva kunst er og kan være.

Kristina Bræin (f. 1955) er utdannet ved Universitetet i Oslo, musikkvitenskap og kunsthistorie (1978-83), Arkitekthøyskolen i Oslo (1983-84) og Kunsthøyskolen i Oslo (1992-97). Hun har stilt ut separat en rekke ganger, blant annet ved Stenersenmuseet, Kunstnernes Hus, Kunstnerforbundet, Trafo Kunsthall, Oslo Kunstforening, galleri LNM og UKS. Bræin var Norges representant ved Veneziabiennalen i 2003 og hun har deltatt på mange gruppe- og kollektivutstillinger i inn- og utland, blant annet ved Museet for Samtidskunst, Henie Onstad Kunstsenter, Kunsthalle Münster, Kunsthalle Bern, Museo de Arte Carrillo Gil i Mexico City, og Künstlerhaus Bethanien i Berlin. Bræin er innkjøpt av Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern