På andre siden av sort
Kabinettet
Hedevig Ankers nye serie med «negativmalerier» har sine røtter i mellomkrigstidens uvørne eksperimentering med fotografiet, og med tidlig animasjonsfilm der man tegnet og malte direkte på filmen i stedet for å bruke kamera. Bildene balanserer på grensen mellom maleri og fotografi ved at motivet på filmen ikke er fotografert, men malt direkte på ueksponert negativ fargefilm. Arbeidet er smått og ukontrollerbart, og når dette kopieres opp i store analoge c-print blir utrykket både rått og utflytende.
Arve Rød beskriver i teksten «Bilder som sklir» Hedevig Anker som en abstrakt ekspresjonist i miniatyr som tar skrittet ut av kameraet og inn i strøket og til nærkontakten med flaten og substansene i det som er fotografiets materialitet. «Ankers bilder lukker vinduet mot verden og trekker inn i fotografiets kropp, i den fysiske filmen, og viser dets rå innvoller. Anker legger til rette for en «blikkets villhet», som André Breton kanskje ville sagt det, som ser rett inn i fotografiets manipulerende egenskaper, og pirker ustreit med knivbladet i dets privilegerte forbindelse til virkeligheten.»
Bildene undergraver dermed fotografiets tradisjonelle klarsynthet og kan heller sees som uttrykk for en mørk og ukontrollerbar visjon av hvor umulig det er, fra vårt trygge hjørne av verden, å forestille seg hvordan redsel og tap oppleves av de som virkelig rammes av det.
Hedevig Anker er født 1969 i Oslo, og bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Kunsthøgskolen i Bergen. Dette er hennes første utstilling i Oslo siden soloutsillingen «Perspective» på Stenersenmuseet i 2010. Hennes forrige utstilling var på Lillehammer Kunstmuseum i 2016. Hun er innkjøpt av bla. Nasjonalmuseet, KODE, Preus museum, Lillehammer Kunstmuseum, UD, samt en rekke private samlinger.