Idun Baltzersen
Baderne
Overlyssalen
23.02.—02.04.23
Sosiale kategorier som kjønn og etnisitet, seksuell orientering og samfunnsklasse setter ulike avtrykk i kunstverdenen. Under denne forutsetningen var det at Idun Baltzersen begynte å spore opp hvordan en norskfødt identitet kan virke inn på kunstneriske valg. En samlende referanse for henne ble havet som et fysisk og mytisk fenomen. Gjennom en lang billedtradisjon favner kjennskapen vi har fått til havet alt fra det fryktinngytende til det idealiserte.
I tresnittene Baderne lar Baltzersen figurene balansere i et liknende vippepunkt mellom et tilkjennegitt ubehag og en villet posering. Baltzersen visualiserer figurene delvis nedsunket i vann eller stående på land i et collageaktig strandmiljø. Kroppsspråket signaliserer en ambivalens i møtet med det ukontrollerbare naturelementet. Som en sublim størrelse, får havets urovekkende krefter utspille seg i form av bølgende, brusende bevegelser tett på de noe avventende baderne.
I forarbeidet til utstillingen Baderne i Overlyssalen har Baltzersen fordypet seg i den svenske kunstneren Eugène Janssons fremstillinger av badere. Spesielt toneangivende har maleriet Flottans badhus (1907) vært. Det henger i “Munch-rummet” på Thielska galleriet i Stockholm. Han virket samtidig med Edvard Munch, men Janssons figurer fremsto som langt mer forbilledlige i gjengivelsen. Baltzersens interesse ligger i hvordan Flottans badhus har gått fra å være en idealisert fremstilling av mannskropper til å handle om begjær. Andre forelegg med betydning for Baderne er Munchs motiver av svømmere under vann. En viss relevans har også Anders Zorns folkelige etsninger av nakne kvinneakter i Stockholms skjærgård hatt. Baltzersens avbildede figurer er hentet fra eldre arkivfotoer av svømmelag og badere.
Utstillingen består av en arkitektonisk spiral av rikt fargesatte tresnitt. Betrakteren inviteres inn blant tresnitt trykket på tekstil og spent opp på blindrammer i kroppshøye formater. På vegg henger en serie mindre svart-hvite tresnitt med detaljer fremhevet i rødt.
Baltzersens arbeider kjennetegnes av en eksperimentell inngang til ulike trykketeknikker, henholdsvis tresnitt og assemblage på papir, tekstil og tre. Ved å benytte skiftende perspektiver og monumentale avbildninger utfordrer hun betrakterens blikk og rommets fysiske integritet.
Idun Baltzersen er født i 1987 i Trondheim. Hun har studert ved Kunsthøgskolen i Bergen og Konstfack i Stockholm hvor hun har vært bosatt siden 2011. Baltzersen har stilt ut i en rekke gallerier og museer, første gang i Kunstnerforbundet i 2015 da hennes grafikk og kunstnerbøker ble vist i en duoutstilling med Guttorm Guttormsgaard. Hennes verk er blant annet representert i samlingene til Moderna Museet, Magasin III Museum for Contemporary Art, Göteborgs konstmuseum, Uppsala konstmuseum og Haugesund billedgalleri. Hennes arbeider er innkjøpt av St. Olavs hospital, Statens konstråd, Trondheim Kommune med flere.
Utstillingen har mottatt støtte fra Regionale prosjektmidler, Kunstsentrene i Norge.